Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/95768
Title: | От искусственного к естественному: вортицизм в живописи Рабиндраната Тагора |
Other Titles: | From Artificial to Natural: Vorticism in Painting of Rabindranat Tagor |
Authors: | Loginova, A. Логинова, А. М. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Логинова А. М. От искусственного к естественному: вортицизм в живописи Рабиндраната Тагора / А. М. Логинова. — Текст : электронный // Гуманитарное знание и искусственный интеллект: стратегии и инновации : 4-й молодежный конвент УрФУ : материалы международной конференции 26 марта 2020 года. — Екатеринбург : Изд во Урал. ун та, 2020. — С. 105-108. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/95768. |
Abstract: | The article is dedicated to the picturesque heritage of the prominent cultural figure of India, Rabindranath Tagore. In his experiments, the poet combined the artistic techniques of the pictorial styles and trends of Indian and Western art. So, a special layer of the writer’s heritage is represented by works that incorporate the visual techniques of vorticism, the direction of 20th-century art, which speaks of a dispute between man and industrial civilization. Using the means of expressing vorticism, Tagore fills his pictorial experiments with different meanings and focuses his attention on the inner experiences of the heroes of the works, while treating man as part of nature, a single fabric of the universe. Статья посвящена живописному наследию выдающего культурного деятеля Индии Рабиндраната Тагора. В своих экспериментах поэт соединял художественные приемы живописных стилей и направлений индийского и западного искусства. Так, особый пласт наследия литератора представляют работы, вобравшие в себя изобразительные приемы вортицизма, направления искусства ХХ века, говорящее о споре человека и индустриальной цивилизации. Используя средства выражения вортицизма, Тагор наполняет свои живописные эксперименты иными смыслами и сосредотачивает свое внимание на внутренних переживаниях героев произведений, при этом трактуя человека, как часть природы, единой ткани мироздания. |
Keywords: | RABINDRANATH TAGORE PAINTING OF INDIA VORTICISM ART OF XX CENTURY NATURAL ARTIFICIAL РАБИНДРАНАТ ТАГОР ЖИВОПИСЬ ИНДИИ ВОРТИЦИЗМ ИСКУССТВО ХХ ВЕКА ЕСТЕСТВЕННОЕ ИСКУССТВЕННОЕ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/95768 |
Conference name: | Международная конференция «Гуманитарное знание и искусственный интеллект: стратегии и инновации» 4-й молодежный конвент УрФУ |
Conference date: | 26.03.2020 |
RSCI ID: | https://www.elibrary.ru/item.asp?id=45703768 |
ISBN: | 978-5-7996-3164-2 |
Origin: | Гуманитарное знание и искусственный интеллект: стратегии и инновации : 4-й молодежный конвент УрФУ. — Екатеринбург, 2020 |
Appears in Collections: | Междисциплинарные конференции, семинары, сборники |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
978-5-7996-3164-2_2020_028.pdf | 111,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.