Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/95499
Title: Диагностика сенсомоторного развития у детей дошкольного возраста
Other Titles: Diagnosis of Sensory-Motor Development in Preschool Children
Authors: Mamina, T. M.
Romanova-Afrikantova, N. I.
Мамина, Т. М.
Романова-Африкантова, Н. И.
Issue Date: 2021
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Мамина Т. М. Диагностика сенсомоторного развития у детей дошкольного возраста / Т. М. Мамина, Н. И. Романова-Африкантова. — Текст: электронный // Cognitive Neuroscience — 2020 : материалы международного форума, 11–12 декабря 2020 г., Екатеринбург. — Екатеринбург : Изд во Урал. ун та, 2021. — С. 231-235. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/95499.
Abstract: A review of modern frequently used methods for diagnosing the mental development of preschool children from the point of view of the content of tasks in them, reflecting the sensory-motor development of the child, is carried out. The fragmentation of the tasks used was revealed, the predominance of certain types in comparison with others, which ultimately complicates the diagnostic process, if it is necessary to obtain a complete picture of sensory-motor development in each specific case. A strategy is proposed for the selection and formation of a set of tasks in the diagnosis of sensory-motor development based on the theory of level organization of movements by N. A. Bernstein and the model of the functional structure of cognitive processes by B. M. Velichkovsky.
Прудставлен обзор современных часто используемых методик диагностики умственного развития детей дошкольного возраста с точки зрения содержания в них заданий, отражающих сенсомоторное развитие ребенка. Выявлены разрозненность используемых заданий, преобладание отдельных типов по сравнению с другими, что в конечном счете усложняет процесс диагностики, если необходимо получить полную картину сенсомоторного развития в каждом конкретном случае. Предложена стратегия выбора и формирования набора заданий при диагностике сенсомоторного развития с опорой на теорию уровневой организации движений Н. А. Бернштейна и модель функциональной структуры познавательных процессов Б. М. Величковского.
Keywords: SENSORY-MOTOR DEVELOPMENT
FUNCTIONAL STRUCTURE OF INTELLIGENCE
PRESCHOOL AGE
СЕНСОМОТОРНОЕ РАЗВИТИЕ
ФУНКЦИОНАЛЬНАЯ СТРУКТУРА ИНТЕЛЛЕКТА
ДОШКОЛЬНЫЙ ВОЗРАСТ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/95499
Conference name: Cognitive Neuroscience — 2020
Conference date: 11.12.2020–12.12.2020
ISBN: 978-5-7996-3178-9
Origin: Cognitive Neuroscience — 2020. — Екатеринбург, 2021
Appears in Collections:Конференции, семинары

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-7996-3178-9_2021_051.pdf112,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.