Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/76055
Title: Нереальные пространства: российские документальные фильмы о квирах в свете дигитального поворота
Other Titles: Unreal spaces: Russian documentary cinema on queers in light of the digital turn
Authors: Zakharov, M.
Захаров, М.
Issue Date: 2019
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Захаров М. Нереальные пространства: российские документальные фильмы о квирах в свете дигитального поворота / М. Захаров // Пространство документации: режимы существования кинематографических свидетельств : материалы международной научной конференции (Екатеринбург, 5 декабря 2018 г.). — Екатеринбург : Издательство Уральского университета, 2019. — С. 70-91.
Abstract: The article analyses three Russian documentary films, Dmitry Kubasov’s Butterflies, Madina Mustafina’s Come on, Scumbags!, and Alisa Erokhina’s Rabbits in the Headlights depicting the lives of queer people, whose existence is often denied in Russia, and even seems unreal to many. The shooting of these films became possible due to the digitalization of cinema, the democratization of the equipment and the proliferation of moving images. Each of the films has a diffuse authorship: the author either delegates the shooting to the character, empowers the heroine by giving her agency, or leaves the identity of the cameraperson unknown. By addressing Judith Butler’s writings on passing and performance, Hal Foster’s essay The Artist as Ethnographer and Jill Soloway’s master class The Female Gaze, the articles explores the political responsibility of the authors who employ the aforementioned emancipatory strategies.
Представлен анализ трех российских документальных фильмов — «Бабочки» Дмитрия Кубасова, «Еще чуток, мрази!» Мадины Мустафиной и «Кролики в свете фар» Алисы Ерохиной, посвященных квирам — людям, которые не репрезентированы в официальном дискурсе и существование которых мистифицировано. Показано, что создание этих фильмов стало возможным благодаря дигитализации кинематографа, демократизации съемочного оборудования и пролиферации образов. Каждый из них обладает диффузным авторством — режиссер либо делегирует съемку герою, либо наделяет героиню высокой степенью агентности, либо оставляет под вопросом личность оператора. В статье со ссылками на квир-теорию Джудит Батлер, эссе о художнике как этнографе Хэла Фостера и мастер-класс The Female Gaze Джил Солоуэй рассмотрена ответственность автора при использовании подобных эмансипаторных стратегий.
Keywords: RUSSIAN DOCUMENTARY CINEMA
DIGITALIZATION OF CINEMA
QUEER THEORY
AGENCY
PARTICIPATION
EMANCIPATORY PRACTICES
FEMALE GAZE
IDEOLOGICAL PATRONAGE
РОССИЙСКАЯ ДОКУМЕНТАЛИСТИКА
ДИГИТАЛИЗАЦИЯ КИНЕМАТОГРАФА
КВИР-ТЕОРИЯ
АГЕНТНОСТЬ
ПАРТИЦИПАТОРНОСТЬ
ЭМАНСИПАТОРНЫЕ ПРАКТИКИ
ИДЕОЛОГИЧЕСКИЙ ПАТРОНАЖ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/76055
Conference name: The International Scientific Conference "Documentation Space: the Mode of Existence of Cinematic Evidence"
Международная научная конференция «Пространство документации: режимы существования кинематографических свидетельств»
Conference date: 05.12.2018
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=39285421
ISBN: 978-5-7996-2632-7
Origin: Пространство документации: режимы существования кинематографических свидетельств. — Екатеринбург, 2019
Appears in Collections:Конференции, семинары

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-7996-2632-7_009.pdf180,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.