Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/108810
Title: Классический и современный дискурсы предпринимательства и проблема социально-ролевых трансформаций предпринимательских практик
Other Titles: Classical and Modern Entrepreneurship Discourses and the Problem of Social Role Transformations in Entrepreneurial Practices
Authors: Барышев, А. А.
Baryshev, A.
Issue Date: 2022
Publisher: УрФУ
Citation: Барышев А. А. Классический и современный дискурсы предпринимательства и проблема социально-ролевых трансформаций предпринимательских практик / А. А. Барышев // Российские регионы в фокусе перемен : сборник докладов в двух томах (18-20 ноября 2021 года, Екатеринбург). — Том 2. — Екатеринбург : УрФУ, 2022. — С. 142-145.
Abstract: Функционалистское понимание предпринимательства несет риски, связанные с недооценкой разнообразия реакций предпринимательства на различные меры по его развитию. В статье ставятся вопросы специфики, границ современной формации предпринимательского дискурса и принципов формирования социально-ролевых типов предпринимателей. Выявлено, что классический дискурс предпринимательства служил целям оправдания существования предпринимателей и автономного статуса экономики как особой сферы их деятельности. Обосновано, что развитие современного дискурса предпринимательства происходит в пределах, задаваемых координатными осями «открытие возможностей – создание возможностей прироста ценности» и «эффектуация – каузация», а его специфика в отличие от классического дискурса формируется мотивами «по ту сторону прибыли». В названных координатах дискурс формирует предпринимательские практики, направленные на обеспечение материального достатка, достижение власти, независимости или свободы. Полученная модель дает подход к описанию растущей гибкости предпринимательских практик, в которых предприниматели, экспериментируя с собственной идентичностью, демонстрируют способности к творческому самосозиданию.
The functionalist understanding of entrepreneurship carries risks associated with underestimating the diversity of entrepreneurship reactions to various measures for its development. The paper raises the research questions about the specificity, boundaries of the modern formation of the entrepreneurial discourse and the principles of the formation of social role types of entrepreneurs. The paper shows that the classical discourse of the entrepreneurship is aimed at justifying the existence of the entrepreneurs and economy as autonomous sphere social life. The study substantiates that modern entrepreneurial discourse development is carried out in the framework formed by the rectangular axes with the first one moving from the discovery of opportunities for value growth to the creation of them and a second one presenting “causation–effectuation” line. The specificity of the discourse is formed with the motives “beyond profit”. Within this discourse practices of entrepreneurship are differentiated aiming at gaining welfare, power, freedom (for), and independence (from). The model obtained provides means of the description of increasing entrepreneurial practices flexibility which allows entrepreneurs to experiment with their own identities and manifest abilities for self-creation.
Keywords: ДИСКУРСИВНЫЙ ПОДХОД
СОЦИАЛЬНЫЙ КОНСТРУКЦИОНИЗМ
ЭФФЕКТУАЦИЯ
ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВО
ФОРМАЦИЯ ДИСКУРСА
ГЕГЕМОНИЗАЦИЯ
СОЦИАЛЬНОЕ КАРТИРОВАНИЕ
ЭМАНСИПАЦИЯ
АУТЕНТИФИКАЦИЯ
DISCURSIVE APPROACH
SOCIAL CONSTRUCTIONISM
EFFECTUATION
ENTREPRENEURSHIP
FORMATION OF DISCOURSE
HEGEMONIZATION
SOCIAL MAPPING
EMANCIPATION
AUTHENTIFICATION
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/108810
Conference name: XVI Международная конференция «Российские регионы в фокусе перемен»
Conference date: 18.11.2021-20.11.2021
ISBN: 978-5-91256-543-4
Origin: Российские регионы в фокусе перемен : сборник докладов. Том 2. — Екатеринбург, 2021
Appears in Collections:Междисциплинарные конференции, семинары, сборники

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-91256-543-4_027.pdf438,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.