Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/95506
Title: Применение кластерного анализа в обработке данных нейропсихологического обследования детей 6–9 лет
Other Titles: Cluster Analysis of Results of Neuropsychological Assessment in 6–9 Years Old Children
Authors: Zhizhina, O. G.
Korneev, A. A.
Akhutina, T. V.
Жижина, О. Г.
Корнеев, А. А.
Ахутина, Т. В.
Issue Date: 2021
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Жижина О. Г. Применение кластерного анализа в обработке данных нейропсихологического обследования детей 6–9 лет / О. Г. Жижина, А. А. Корнеев, Т. В. Ахутина. — Текст: электронный // Cognitive Neuroscience — 2020 : материалы международного форума, 11–12 декабря 2020 г., Екатеринбург. — Екатеринбург : Изд во Урал. ун та, 2021. — С. 263-267. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/95506.
Abstract: We present the results of identifying groups of children of preschool and primary school age with a relative weakness of different cognitive functions. The cluster analysis of the results of neuropsychological assessment was used. We used k-means clustering method, three integral indexes of the state of executive functions, functions of processing auditory and visual-spatial information of children. The results allow distinguishing 5 groups of children, two ones with a relatively good and poor state of all three functions, as well as three groups of children who demonstrated relative weakness of only one function. In addition, we also show the consistency of the results of cluster analysis and the results of children performing computer neuropsychological techniques. In the future, the method can be used to more accurately determine weakness of functions based on the results of neuropsychological assessment.
Представлены результаты выделения групп детей дошкольного и младшего школьного возраста с отставанием отдельных когнитивных функций на основании кластеризации результатов нейропсихологического обследования. Использование метода k-средних на трех интегральных показателях состояния управляющих функций, функций переработки слуховой и зрительно-пространственной информации детей позволило выделить пять групп детей, две крайние — с относительно хорошим и плохим состоянием всех трех групп функций, а также три группы детей, которые продемонстрировали относительную слабость только одной функции. Также показана согласованность результатов кластерного анализа и результатов выполнения детьми компьютерных нейропсихологических методик. В дальнейшем метод может быть использован для более точного определения слабых функций по результатам нейропсихологического обследования.
Keywords: NEUROPSYCHOLOGICAL ASSESSMENT
CLUSTER ANALYSIS
YOUNGER STUDENTS
PRESCHOOLERS
НЕЙРОПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ ОБСЛЕДОВАНИЕ
КЛАСТЕРНЫЙ АНАЛИЗ
МЛАДШИЕ ШКОЛЬНИКИ
ДОШКОЛЬНИКИ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/95506
Conference name: Cognitive Neuroscience — 2020
Conference date: 11.12.2020–12.12.2020
ISBN: 978-5-7996-3178-9
Origin: Cognitive Neuroscience — 2020. — Екатеринбург, 2021
Appears in Collections:Конференции, семинары

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-7996-3178-9_2021_058.pdf146,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.