Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/95489
Title: | Особенности познавательных процессов девушек-студенток с учетом функциональной асимметрии и циклических изменений гормонального фона |
Other Titles: | Features of Cognitive Processes of Female Students Taking into Account Functional Asymmetry and Cyclical Changes in the Hormonal Background |
Authors: | Budyka, E. V. Proshkina, E. N. Будыка, Е. В. Прошкина, Е. Н. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Будыка Е. В. Особенности познавательных процессов девушек-студенток с учетом функциональной асимметрии и циклических изменений гормонального фона / Е. В. Будыка, Е. Н. Прошкина. — Текст: электронный // Cognitive Neuroscience — 2020 : материалы международного форума, 11–12 декабря 2020 г., Екатеринбург. — Екатеринбург : Изд во Урал. ун та, 2021. — С. 192-195. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/95489. |
Abstract: | The features of a number of components of the cognitive processes of female students are considered, taking into account the lateral organization of the main analyzer systems and fluctuations in the functional state associated with changes in the hormonal background during the ovarian-menstrual cycle. It was found that the indicators of a number of components of cognitive processes differ in female students with different signs of functional asymmetry in the motor manual system and the fluctuations of these indicators during the ovarian-menstrual cycle — with differences in the lateral organization of not only the manual, but also the visual sphere. Рассмотрены особенности ряда компонентов познавательных процессов девушек-студенток при учете латеральной организации основных анализаторных систем и колебаний функционального состояния, связанных с изменением гормонального фона в течение овариально-менструального цикла. Обнаружено, что ряд показателей различается у студенток с разными признаками функциональной асимметрии в моторной мануальной системе, а колебания указанных показателей в течение овариально-менструального цикла — при различиях латеральной организации не только мануальной, но и зрительной сферы. |
Keywords: | FEMALE STUDENTS FUNCTIONAL STATE MOTOR AND SENSORY ASYMMETRIES OVARIAN-MENSTRUAL CYCLE СТУДЕНТКИ ПОЗНАВАТЕЛЬНЫЕ ПРОЦЕССЫ ФУНКЦИОНАЛЬНАЯ АСИММЕТРИЯ ОВАРИАЛЬНО-МЕНСТРУАЛЬНЫЙ ЦИКЛ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/95489 |
Conference name: | Cognitive Neuroscience — 2020 |
Conference date: | 11.12.2020–12.12.2020 |
ISBN: | 978-5-7996-3178-9 |
Sponsorship: | Часть работы выполнена при поддержке РФФИ (грант № 18-013-01171/20). |
Origin: | Cognitive Neuroscience — 2020. — Екатеринбург, 2021 |
Appears in Collections: | Конференции, семинары |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
978-5-7996-3178-9_2021_042.pdf | 106,99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.