Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/95182
Title: | Koinon: коэкзистенция гениев или полет идей в воздухе? |
Other Titles: | Koinon: the Coexistence of Geniuses or Flight of Ideas in the Air? |
Authors: | Перцев, А. В. Pertzev, A. V. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Ural Federal University Уральский федеральный университет |
Citation: | Перцев А. В. Koinon: коэкзистенция гениев или полет идей в воздухе? / А. В. Перцев // Koinon. — 2020. — Т. 1, № 1–2. — С. 125-143. |
Abstract: | The article by A. V. Pertsev, professor of the Ural Federal University, on the example of Weimar’s life as a “German cultural capital” at the time of I. V. Goethe (1749–1832) discusses the specifics of the organization of informal intellectual communities that defined the existing forms of culture in Europe and Russia. The paper analyzes such a humanitarian koinon as a form of coexistence and cooperation of creative people, which emerged in a particular historical situation and is supported by “enlightened authorities”. The figure of the bearer of power as a “cultural manager” and his formation of “cultural centres” following his ideas of a worthy human life are as well under consideration. As the author of the article demonstrates, the state cultural policy is concealed in such a way that its central figure is the “enlightener on the throne” himself and the “leading personnel” he has chosen. This aristocratic cultural policy is opposed to a market-democratic one with a focus on ‘mass demand’. В статье на примере жизни Веймара как «немецкой культурной столицы» времен И. В. Гёте (1749–1832) рассматривается специфика организации неформальных интеллектуальных сообществ, которые определяли ныне существующие формы культуры в Европе и в России. Такой гуманитарный koinon анализируется как возникшая в определенной исторической ситуации форма сосуществования и сотрудничества творческих людей, поддержку творчества которой обеспечивают «просвещенные власти». Рассматривается фигура носителя власти как «менеджера культуры» и формирование им «центров культуры» в соответствии с собственными представлениями о достойной человеческой жизни. Государственная культурная политика, как демонстрирует автор статьи, скроена так, что ее центральной фигурой начинает выступать сам «просветитель на троне» и подобранные им «руководящие кадры». Такая аристократическая культурная политика противостоит рыночно-демократической, которая ориентирована на «массовый спрос». |
Keywords: | KOINON AS AN EDUCATIONAL FORM OF ORGANIZATION OF ELITE CULTURE ENLIGHTENER ON THE THRONE CULTURAL POLICY MANAGER OF CULTURE CULTURAL CAPITAL HEARTH OF CULTURE AND CULTURAL CENTER IN WEIMAR 18 — EARLY 19 CENTURIES KOINON КАК ПРОСВЕТИТЕЛЬСКАЯ ФОРМА ОРГАНИЗАЦИИ ЭЛИТАРНОЙ КУЛЬТУРЫ ПРОСВЕТИТЕЛЬ НА ТРОНЕ КУЛЬТУРНАЯ ПОЛИТИКА МЕНЕДЖЕР КУЛЬТУРЫ КУЛЬТУРНАЯ СТОЛИЦА ОЧАГ КУЛЬТУРЫ И КУЛЬТУРНЫЙ ЦЕНТР В ВЕЙМАРЕ XVIII — НАЧАЛА XIX В |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/95182 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=48514510 |
DOI: | 10.15826/koinon.2020.01.1–2.006 |
Origin: | Koinon. 2020. Т. 1. № 1-2 |
Appears in Collections: | KOINON |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
k_1-2_2020_17.pdf | 366,66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.