Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/95003
Title: «Образ души» ученого митрополита XIII в.: замечания о письмах Иоанна Апокавка
Other Titles: “Image of the Soul” of a Learned Metropolitan in the Thirteenth Century: Some Notes on John Apokaukos’ Epistles
Authors: Черноглазов, Д. А.
Chernoglazov, D. A.
Issue Date: 2020
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Черноглазов Д. А. «Образ души» ученого митрополита XIII в.: замечания о письмах Иоанна Апокавка / Д. А. Черноглазов // Античная древность и средние века. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2020. — Вып. 48. — С. 117-135.
Abstract: John Apokaukos (ca. 1155–1233), the metropolitan of Naupaktos, was a church and political figure of the early thirteenth century and an outstanding Byzantine writer. So far the collection of Apokaukos’ letters has been studied mainly as a historical source. This paper has made a philological analysis of his epistles with the question raised how the author’s self is portrayed. This research has shown that Apokaukos’ letters formed an individual image of the author extending beyond epistolary clichés. This image is not without internal contradictions: on the one hand, Apokaukos portrays himself as a decrepit old man, enduring punishment for his sins, and on the other, he appears proud of his achievements and erudition, ready to stand up for his rights or defend the interests of his eparchy. Moreover, when the author speaks of his weakness and insignificance, he is not always serious, for the self-abasement sometimes turns into a caricature: for example, the author emphasizes his gluttony using grotesque comparisons. The author’s image is not static: Apokaukos often portrays himself as a doubter, hesitating over two opinions and changing his position under the influence of circumstances. This paper has analysed the author’s image in Apokaukos’ letters in the context of Byzantine epistolography in the Komnenian renaissance. Some common tendencies have been determined in the epistles of John Apokaukos, Michael Psellos, John Tzetzes, and Theodore Prodromos.
Митрополит Навпактский Иоанн Апокавк (ок.1155–1233) – церковный и политический деятель начала XIII в., выдающийся византийский писатель. Эпистолярное собрание Апокавка, включающее 156 писем, до сих пор исследовалось в основном как исторический источник. В настоящей статье проводится филологический анализ писем – ставится вопрос о том, как в них изображается авторское «я». Исследование показывает, что в письмах Апокавка складывается индивидуальный образ автора, выступающий за рамки эпистолярных клише. Этот образ не лишен внутренних противоречий: с одной стороны, Апокавк изображает себя ветхим, больным и страдающим за свои грехи, а с другой – предстает гордым своими достижениями, ученостью, готовым вступиться за свои права или защищать интересы митрополии. При этом, когда автор говорит о своей слабости и ничтожности, он не всегда серьезен – самоуничижение порой превращается в карикатуру: например, автор подчеркивает свое чревоугодие, прибегая к гротескным сравнениям. Образ автора не статичен: Апокавк зачастую изображает себя сомневающимся, колеблющимся между двумя мнениями, меняющим свою позицию под влиянием обстоятельств. Образ автора в письмах Апокавка рассматривается в контексте византийской эпистолографии Комниновского ренессанса. Отмечается ряд общих тенденций в письмах Иоанна Апокавка, Михаила Пселла, Иоанна Цеца и Феодора Продрома.
Keywords: JOHN APOKAUKOS
BYZANTINE EPISTOLOGRAPHY
KOMNENIAN RENAISSANCE
AUTHOR’S IMAGE
EPISTOLARY CEREMONIAL
THEODORE PRODROMOS
JOHN TZETZES
ИОАНН АПОКАВК
ВИЗАНТИЙСКАЯ ЭПИСТОЛОГРАФИЯ
КОМНИНОВСКИЙ РЕНЕССАНС
ОБРАЗ АВТОРА
ЭПИСТОЛЯРНЫЙ ЭТИКЕТ
ФЕОДОР ПРОДРОМ
ИОАНН ЦЕЦ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/95003
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44514783
SCOPUS ID: 85150811544
ISSN: 2687-0398
0320-4472
DOI: 10.15826/adsv.2020.48.008
Sponsorship: This research was funded by RFBR, research project no 18-011-00207 “The Logical Education in Byzantium: Theodore Prodromos and the Logical Experiments of the Twelfth Century.”
Исследование выполнено при поддержке РФФИ, грант № 18-011-00207 «Логическое образование в Византии: Феодор Продром и логические опыты XII века».
Origin: Античная древность и средние века. 2020. Вып. 48
Appears in Collections:Античная древность и средние века

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
adsv-48-08.pdf458,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.