Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/78607
Title: | Балетный «ренессанс» в культуре Екатеринбурга |
Other Titles: | The Ballet “Renaissance” in the Culture of Yekaterinburg |
Authors: | Девятова, О. Л. Devyatova, O. L. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Девятова О. Л. Балетный «ренессанс» в культуре Екатеринбурга / О. Л. Девятова. — Текст : непосредственный // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2019. — Т. 25, № 4 (192). — С. 138-145. |
Abstract: | В статье исследуется проблема интерпретации музыкальной классики (на примере деятельности Екатеринбургского театра «Урал Опера Балет»). Анализируется премьерный спектакль «Дон Кихот» М. Петипа — Л. Минкуса (1869–1871 гг.), в хореографии А. Горского (1900 г.; художники: К. Коровин и А. Головин); выявляются художественные и музыкально-театральные связи с традициями культуры Серебряного века, раскрываются новые аспекты творческого осмысления спектакля современными постановщиками (хореограф-постановщик Ю. Бурлака, дирижер А. Богорад, художники: А. Пикалова и Т. Ногинова). Делается вывод о рождении яркого, зрелищного представления — танцевальной феерии, отражающей дух культуры русского «духовного ренессанса» начала ХХ в. The article investigates the problem of interpretation of musical classics (on the example of the Yekaterinburg theater The Ural Opera Ballet. The article analyzes the premiere performance Don Quixote by M. Petipa-L. Minkus (1869-1871), the choreography of A. Gorsky in 1900 (artists: K. Korovin and A. Golovin). The artistic and musical-theatrical links with the traditions of the culture of the Silver age are revealed. The new aspects of the play’s creative interpretation by the modern producers (choreographer Y. Burlak, conductor A. Bogorad, artists: A. Pikalova and T. Noginova) are considered. The author concludes that a bright and spectacular performance — a dance extravaganza refl ecting the spirit of the culture of the Russian “spiritual Renaissance” of the early twentieth century was born. |
Keywords: | CULTURE THEATRE BALLET PAINTING MUSIC CHOREOGRAPHY TRADITIONS INNOVATION COMPOSER CREATIVITY КУЛЬТУРА ТЕАТР БАЛЕТ ЖИВОПИСЬ МУЗЫКА ХОРЕОГРАФИЯ ТРАДИЦИИ НОВАТОРСТВО КОМПОЗИТОР ТВОРЧЕСТВО |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/78607 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=41567337 |
ISSN: | 2587-7151 2227-2275 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2019. Т. 25. № 4 (192) |
Appears in Collections: | Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iurp-2019-192-16.pdf | 500,31 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.