Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/75196
Название: | Оценка развития нейрокогнитивных функций у недоношенных детей первого года жизни с помощью шкалы Бейли |
Другие названия: | The assessment of neurocognitive functions in premature infants in the first year of life using Bayley Scales |
Авторы: | Kiselev, S. Y. Lvova, O. A. Gliga, T. Bakushkina, N. I. Suleimanova, E. V. Grishina, K. I. Baranov, D. A. Ksenofontova, O. L. Martirosyan, S. V. Киселев, С. Ю. Львова, О. А. Глига, Т. Бакушкина, Н. И. Сулейманова, Е. В. Гришина, К. И. Баранов, Д. А. Ксенофонтова, О. Л. Мартиросян, С. В. |
Дата публикации: | 2016 |
Издатель: | Media Sphera Publishing House Издательство «Медиа Сфера» |
Библиографическое описание: | Оценка развития нейрокогнитивных функций у недоношенных детей первого года жизни с помощью шкалы Бейли / С. Ю. Киселев, О. А. Львова, Т. Глига и др. // Журнал неврологии и психиатрии им. C.C. Корсакова. — 2016. — Т. 116. — №. 4. — С. 62-67. |
Аннотация: | Objective. To reveal the differences in neurocognitive development in premature infants and full-term infants in the first year of life. Material and methods. The participants were 17 premature infants and 16 sex- and age-matched healthy full-term infants. The gestational age of preterm infants was between 28 and 36 weeks. The Bayley Scales of Infant Development 3rd Edition were used to evaluate neurocognitive abilities in infants. ANCOVA with age as a covariate was used. Results and conclusion. Preterm infants performed significantly (p≤0.05) worse than the full-term infants on cognitive scale, receptive language, gross motor and fine motor scales. No significant differences were found between preterm and full-term infants on the expressive language scale. Twoway ANOVA revealed no significant (p≤0.05) differences between female premature infants and full-term female infants on the gross motor scale in comparison to male infants. It has been proposed that the prematurity has a specific, but not a global, negative effect on the neurocognitive development in the first year of life with the gender effect on the development of gross motor skills. © 2016, Media Sphera. All rights reserved. |
Ключевые слова: | BAYLEY SCALES OF INFANT DEVELOPMENT III NEUROCOGNITIVE DEVELOPMENT PREMATURE INFANTS ARTICLE BAYLEY SCALES OF INFANT DEVELOPMENT CLINICAL ARTICLE COGNITION COMPARATIVE STUDY CONTROLLED STUDY FEMALE GESTATIONAL AGE HUMAN INFANT LANGUAGE ABILITY MALE MOTOR PERFORMANCE PREMATURITY CASE CONTROL STUDY CHILD DEVELOPMENT NEWBORN CASE-CONTROL STUDIES CHILD DEVELOPMENT FEMALE HUMANS INFANT INFANT, NEWBORN INFANT, PREMATURE MALE |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/75196 |
Условия доступа: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Идентификатор РИНЦ: | 26330626 |
Идентификатор SCOPUS: | 85006257758 |
Идентификатор PURE: | 1393143 |
ISSN: | 1997-7298 |
DOI: | 10.17116/JNEVRO20161163262-67 |
Располагается в коллекциях: | Научные публикации ученых УрФУ, проиндексированные в SCOPUS и WoS CC |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
10.17116-jnevro20161163262-67.pdf | 175,18 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.