Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/68069
Title: | К постановке проблемы: трансформация концепта «День Победы» в российском и зарубежном кинематографе |
Other Titles: | To the Problem Statement: Transformation of the “Victory Day” Concept in Russian and Foreign Cinematography |
Authors: | Горина, Е. В. Козлова, Д. А. Gorina, E. V. Kozlova. D. А. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Горина Е. В. К постановке проблемы: трансформация концепта «День Победы» в российском и зарубежном кинематографе / Е. В. Горина, Д. А. Козлова // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2019. — Т. 25, № 1 (183). — С. 18-30. |
Abstract: | Статья посвящена анализу трансформации концепта «День Победы» в отечественном и зарубежном кинематографе. Дается описание некоторых фреймов, образующих концепт, и их изменение на протяжении трех этапов развития кинематографа, посвященного военной тематике. Представляются три основных направления изменения концепта: констатация неуважения ко Дню Победы и его главным героям — участниками войны; политизирование концепта и включение его во внешнюю и внутреннюю политику страны; дегероизация советского солдата. По мнению авторов статьи, трансформация концепта и входящих в него фреймов частично объясняется манипулятивными целями, направленными на искажение исторической памяти народов. The article is devoted to the analysis of the “Victory day” concept transformation based on the content l of the Russian and foreign cinema. The article describes some of the frames that form the concept, and the changes that were taking place during the three stages of military cinema development. According to the authors, the changes in the concept refer to the three main directions: a statement of disrespect for Victory Day and its main heroes — participants of the war; politicization of the concept and its inclusion in the foreign and domestic policy of the country; deheroisation of the Soviet soldier. According to the authors of the article, the transformation of the concept and its frames is partly explained by manipulative goals aimed at distorting the historical memory of nations. |
Keywords: | КОНЦЕПТ КОНЦЕПТ «ДЕНЬ ПОБЕДЫ» ФРЕЙМ ИСКАЖЕНИЕ ИСТОРИЧЕСКОЙ ПАМЯТИ КОММУНИКАТИВНАЯ ПАМЯТЬ НАРОДОВ ТЕОРИЯ КОНЦЕПТУАЛЬНОЙ ИНТЕГРАЦИИ ТРАНСФОРМАЦИЯ КОНЦЕПТА «ДЕНЬ ПОБЕДЫ» CONCEPT “VICTORY DAY” CONCEPT FRAME DISTORTION OF HISTORICAL MEMORY COMMUNICATIVE MEMORY OF NATIONS THEORY OF CONCEPTUAL INTEGRATION TRANSFORMATION OF “VICTORY DAY” CONCEPT |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/68069 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=37105161 |
ISSN: | 2587-7151 2227-2275 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2019. Т. 25. № 1 (183) |
Appears in Collections: | Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iurp-2019-183-02.pdf | 2,99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.