Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/62461
Title: Роль университетов в формировании научно-технического потенциала и в развитии регионов Российской Федерации
Other Titles: The Role of Universities in the Formation of Scientific and Technological Potential and in Development of Russian Federation Regions
Authors: Курбатова, М. В.
Каган, Е. С.
Kurbatova, M. V.
Kagan, E. S.
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Курбатова М. В. Роль университетов в формировании научно-технического потенциала и в развитии регионов Российской Федерации / М. В. Курбатова, Е. С. Каган // Университетское управление: практика и анализ. — 2017. — Т. 21, № 5. — С. 74-81.
Abstract: Some results of the effectiveness analysis of higher education from the positions of regions and the assessment of the influence of Russian universities on regional development are represented in the paper. The necessity of correcting the reform of Russian higher education based on the use of the concept of the quadruple helix in the direction of determining the effectiveness of the functioning of higher education institutions and the system of higher education in general, the logic of regional development is substantiated. Assessment of the impact of Russian universities n regional development is carried out in two stages using statistical analysis methods. On the first stage, the influence of the establishment of the status of leading HEIs on the change in the index of the scientific and technical potential of the regions of their basing (as an indicator of the development of the «knowledge space») is determined. On the second stage, the correlation of the index of the scientific and technical potential of the regions with the change in GRP per capita is determined. The study revealed that the formation of leading universities as a whole had no significant effect on the degree of development of the «knowledge space» of the regions, and also confirmed the indirect influence of higher educational institutions on the level of socio-economic development (through the level of development of the «knowledge space»). Need for more vigorous support from the federal center of the program for the creation of supporting universities as an important part of regional policy is justified on this basis.
В статье описано исследование результативности высшего образования с позиций его влияния на региональное развитие, проведенное авторами на основе анализа изменения статуса вузов, динамики индекса научно-технического потенциала регионов (по Рейтингу инновационного развития субъектов Российской Федерации) и изменения валового регионального продукта (ВРП) на душу населения регионов России. Полученные результаты позволили сделать вывод о своевременности запуска программы создания опорных вузов и о необходимости перехода от отраслевой логики определения результативности российской системы высшего образования к логике регионального развития. Для обоснования нового подхода к реформированию российского высшего образования была поставлена цель оценки влияния вузов на научно-технический потенциал и уровень экономического развития субъектов Российской Федерации.
Keywords: UNIVERSITY
HIGHER EDUCATION REFORM
QUADRUPLE HELIX
KNOWLEDGE SPACE
SCIENTIFIC AND TECHNICAL POTENTIAL OF REGIONS
REGIONAL DEVELOPMENT
УНИВЕРСИТЕТ
РЕФОРМА ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
ЧЕТВЕРНАЯ СПИРАЛЬ
ПРОСТРАНСТВО ЗНАНИЙ
НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ РЕГИОНОВ
РЕГИОНАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/62461
ISSN: 1999-6640
DOI: 10.15826/umpa.2017.05.063
metadata.dc.description.sponsorship: Работа поддержана Европейским агентством по образованию, аудиовизуальным средствам и культуре, проект «Quadruple Helix in the Context of the Russian Regions Development: EU Experience Implementation» № 75545-EPP‑1–2016–1-RU-EPPJMO-CHAIR.
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2017. Том 21. № 5
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2017_5_74-81.pdf681,35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.