Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/61190
Title: | Документы о грамотности детей на горнозаводском Урале в 1721–1734 гг. |
Other Titles: | Archival Materials on Children’s Literacy and Factory Schools in the Urals in 1721–1734 |
Authors: | Сафронова, А. М. Safronova, A. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Сафронова А. М. Документы о грамотности детей на горнозаводском Урале в 1721–1734 гг. / А. М. Сафронова // Документ. Архив. История. Современность : сб. науч. тр. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2018. — Вып. 18. — С. 289-304. |
Abstract: | В статье рассматриваются основные документы, освещающие обучение грамоте детей в первых словесных школах, действовавших при казенных заводах Урала: распоряжения местных властей по привлечению детей для обучения, законодательно-нормативные акты высших и центральных органов, регламентировавшие прием детей в школы; ведомости, характеризующие количественный и социальный состав школьников. Привлекаются ведомости первых арифметических школ, в которые собирались дети, обученные грамоте на дому. The article provides an overview of the main documents containing information on children’s literacy in the Urals: local government’s decrees enforcing attendance of factory schools; legal acts of the supreme and central government regulating school enrollment; and school registers, for example, registers of the first schools that taught calculus to those children who had learnt to read and write at home. |
Keywords: | URAL FACTORY SCHOOLS CHILDREN’S LITERACY VASILY TATISCHEV УРАЛ ГОРНОЗАВОДСКИЕ ШКОЛЫ ДЕТСКАЯ ГРАМОТНОСТЬ ТАТИЩЕВ В. Н. |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/61190 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=35333070 |
ISBN: | 978-5-7996-2425-5 |
Origin: | Документ. Архив. История. Современность. Вып. 18 |
Appears in Collections: | Документ. Архив. История. Современность |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dais-2018-18-37.pdf | 322,22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.