Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/61099
Title: | Рисуя эпоху: дети, война и революция в пропаганде и творчестве школьников 1914–1917 гг. |
Other Titles: | Drawing the Epoch: Children, War, and Revolution in Propaganda and the Art of School Children between 1914 and 1917 |
Authors: | Аксенов, В. Жердева, Ю. Aksenov, V. Zherdeva, Yu. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Аксенов В. Рисуя эпоху: дети, война и революция в пропаганде и творчестве школьников 1914–1917 гг. / В. Аксенов, Ю. Жердева // Quaestio Rossica. — 2018. — Т. 6, № 2. — С. 487-503. |
Abstract: | This article considers children’s experiences of war and revolution and its reflection in their drawings. The authors construct two pictures of the war, one official, which used the images of children for purposes of propaganda, and the other unofficial, which reflected the war through children’s imagination. The authors conclude that the children’s view of war is mostly mythopoetic, and that the drawing process was quite often a game for them. Although children’s drawings do not allow us to conclude that negative changes took place in their authors’ minds, they do contain images that later became symbols of the Revolution and the Civil War. Children’s art from 1917 demonstrates that the year of revolution affected children more than World War I. В статье рассматриваются детский опыт войны и революции и его отражение в детском рисунке. Сопоставляются две картины войны: официальная, использовавшая детские образы в пропагандистских целях, и неофициальная, представленная детскими фантазиями на военные темы. Авторы приходят к выводу о преобладании мифопоэтического восприятия войны детьми, отмечают, что сам процесс рисования часто носил игровую форму. Хотя детские рисунки не позволяют констатировать негативные изменения в детской психике, в них встречаются образы, ставшие символами последующей революции и Гражданской войны. Детское изобразительное творчество 1917 г. демонстрирует, что 1917 г. оставил более сильный след на детских впечатлениях, чем Первая мировая война. |
Keywords: | WORLD WAR I REVOLUTION OF 1917 CHILDREN’S DRAWINGS MASS CONSCIOUSNESS PROPAGANDA PATRIOTISM ПЕРВАЯ МИРОВАЯ ВОЙНА РЕВОЛЮЦИЯ 1917 ГОДА ДЕТСКИЙ РИСУНОК МАССОВОЕ СОЗНАНИЕ ПРОПАГАНДА ПАТРИОТИЗМ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/61099 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=35431422 |
WOS ID: | WOS:000456116400011 |
ISSN: | 2313-6871 2311-911X |
DOI: | 10.15826/qr.2018.2.308 |
Origin: | Quaestio Rossica. 2018. Т. 6. № 2 |
Appears in Collections: | Quaestio Rossica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
qr_2_2018_11.pdf | 7,54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.