Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/46893
Title: Проблематизация стоимости в онтологической перспективе дара
Other Titles: The Problem of Costs from the Ontological Perspective of Gift
Authors: Оглоблина, И. А.
Ogloblina, I. A.
Issue Date: 2017
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Оглоблина И. А. Проблематизация стоимости в онтологической перспективе дара / И. А. Оглоблина // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2017. — Т. 12, № 1 (161). — С. 5-17.
Abstract: В статье раскрывается онтологический аспект проблемы стоимости. Стоимость определяется как ценность и проблематизируется как дар. На материале трудов М. Хайдеггера, Э. Левинаса, Ж. Деррида рассматриваются базовые концепты онтологии дара, альтернативные редукционистскому конструированию экономического поведения. В призме концептов присутствия, следа и Другого осмысляется этический аспект ценности экономических отношений «лицом-к-лицу». Такая исследовательская установка позволяет выявлять гуманистические коммуникационные паттерны хозяйственных взаимодействий, каждый из которых этически отличен от другого и характеризует определенное качество межличностных отношений.
This article is devoted to the problem of cost in relation to ontology. The cost is defined as value and is problematized as Gift. The basic concepts of the ontology of Gift are revealed on the material of the works of Heidegger, Levinas, Derrida. The value of the economic relations “face to face” is conceptualized in the context of presence, trace, the Other. From this point of view, we can find the patterns of humanistic relations “face to face” in economy. Each pattern is ethically different from each other, and characterizes the quality of interpersonal relationship in economy. Value in the ontological perspective of Gift is alternative description of the human relations in the framework of economic reductionism.
Keywords: ECONOMIC COMMUNICATIONS HUMANISTIC TYPE
COST OF GOODS
VALUE
GIFT
ONTOLOGY
METAPHYSICS OF THE TRACE
RELATION “FACE TO FACE”
OTHER
ETHICS GIFT
UTILITY
ECONOMIC REDUCTIONISM
PRESENCE
ЭКОНОМИЧЕСКИЙ РЕДУКЦИОНИЗМ
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ КОММУНИКАЦИИ ГУМАНИСТИЧЕСКОГО ТИПА
ТОВАРНАЯ СТОИМОСТЬ
ЦЕННОСТЬ
ПОЛЕЗНОСТЬ
ПРИСУТСТВИЕ
ОНТОЛОГИЯ
МЕТАФИЗИКА СЛЕДА
ОТНОШЕНИЕ ЛИЦОМ-К-ЛИЦУ
ДРУГОЙ
ЭТИКА ДАРА
ДАР
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/46893
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=29025474
ISSN: 2227-2291
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2017. Т. 12. № 1 (161)
Appears in Collections:Tempus et Memoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2017-161-01.pdf534,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.