Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/40430
Title: | Педагогический конфликт: философско-правовой анализ |
Other Titles: | Pedagogical Conflict: A Philosophical and Legal Analysis |
Authors: | Давлетшина, А. М. Мельник, Н. Б. Davletshina, A. M. Melnik, N. B. |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Давлетшина А. М. Педагогический конфликт: философско-правовой анализ / А. М. Давлетшина, Н. Б. Мельник // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2016. — № 2 (152). — С. 20-31. |
Abstract: | В статье рассматриваются специфика и особенности педагогического конфликта и механизмы его протекания, ставится проблема его перехода в юридический конфликт. Акцентируется внимание на том, что педагогический конфликт можем быть правовым, но не являться при этом юридическим конфликтом. Утверждается, что переход педагогического конфликта в юридическую форму является нежелательным, а сдерживающим механизмом этого процесса сегодня является конфликтологический стандарт педагогической деятельности. Делается вывод, что прояснение данных понятий, определение их особенностей, понимание сути конфликтологического стандарта педагогической деятельности должно помочь в функционировании системы образования в сложный период социальных трансформаций. In this article, the authors consider specific character and peculiarities of the pedagogical conflict and its mechanisms. The article reveals the problem of transition from pedagogical conflict to juridical conflict. The authors highlight the fact that pedagogical conflict could be legal but not juridical at the same time. Moreover, they state that the conflict transition from pedagogical to juridical form is undesirable, and nowadays the conflictological standard of pedagogical activity serves as a limiting mechanism of this process. The authors come to the conclusion that clarification of these concepts and definition of conflict resolution standards for pedagogical activity should help the education system in the period of social transformations. |
Keywords: | CONFLICT PEDAGOGICAL CONFLICT JURIDICAL CONFLICT CONFLICTOLOGICAL STANDARD OF PEDAGOGICAL ACTIVITIES КОНФЛИКТ ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ КОНФЛИКТ ПРАВОВОЙ КОНФЛИКТ ЮРИДИЧЕСКИЙ КОНФЛИКТ КОНФЛИКТОЛОГИЧЕСКИЙ СТАНДАРТ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/40430 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=26693596 |
ISSN: | 2227-2291 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2016. № 2 (152) |
Appears in Collections: | Tempus et Memoria |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iuro-2016-152-02.pdf | 623,29 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.