Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36632
Title: Не объяснить, а понять
Other Titles: To understand rather than explain
Authors: Аракчеев, В. А.
Редин, Д. А.
Русина, Ю. А.
Arakcheev, V.
Redin, D.
Rusina, Yu.
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Аракчеев В. А. Не объяснить, а понять / В. А. Аракчеев, Д. А. Редин, Ю. А. Русина // Quaestio Rossica. — 2015. — № 4. — С. 277-295.
Abstract: Review of: Istochnikovedenie : uchebnoe posobie / I. N. Danilevskiy, D. A. Dobrovolskiy, R. B. Kazakov i dr.; otv. red. M. F. Rumyanceva; Nac. issled. u-nt “Vysshaya shkola ekonomiki”. - Moscow : Izd. dom Vysshey shkoly ekonomiki, 2015. - 685, [3] s. The authors are analyzing a study book ‘Source Studies: a Tutorial’, written by a group of authors from the Higher School of Economics (Moscow) and edited by M. F. Rumyantseva. While the reviewers are polemicizing with the authors of the book in the issues of understanding the historical source, and are criticizing particular inconsistencies in descriptions of the massive of sources for studying Russian history, they nevertheless estimate the book highly. Indeed, the reviewed book is representing a milestone both in the writing of study books in history and in the research field of source studies. The reviewers are emphasizing the innovative character, structural unity, impressive theoretical level and practical importance of the book written by Moscow historians, who are understanding the historical sources in a phenomenological way, in accordance with the ideas of the school of Moscow State Institute for History and Archives, namely, of O. M. Medushevskaya and her followers.
Рецензия на: Источниковедение : учеб. пособие / И. Н. Данилевский, Д. А. Добровольский, Р. Б. Казаков и др.; отв. ред. М. Ф. Румянцева; Нац. исслед. у-нт «Высш. школа экономики». - М. : Изд. дом Высш. школы экономики, 2015. - 685, [3] с. Авторы анализируют учебное пособие, подготовленное коллективом авторов НИУ Высшая школа экономики «Источниковедение: учебное пособие» под редакцией М. Ф. Румянцевой. Полемизируя с авторами по некоторым вопросам, связанным с различными подходами к пониманию исторического источника, и подвергая критике отдельные неточности в характеристике корпуса источников российской истории, рецензенты дают высокую оценку учебного пособия, определяя его как событие и определенный этап в процессе развития как учебной литературы в области исторических наук, так и самой науки источниковедения. В рецензии подчеркиваются новаторский характер, структурная целостность, высокий теоретический уровень и практическая значимость труда московских историков, трактующих источниковедение с феноменологических позиций, в русле научно-педагогической школы Московского государственного историко-архивного института, связанной с деятельностью О. М. Медушевской и ее последователей.
Keywords: SOURCE STUDIES
HISTORICAL SOURCE
CLASSIFICATION
CORPUS OF SOURCES
COMPARATIVE SOURCE STUDIES
HISTORIOGRAPHY OF SOURCE STUDIES
COGNITIVE HISTORY
ИСТОЧНИКОВЕДЕНИЕ
ИСТОРИЧЕСКИЙ ИСТОЧНИК
КЛАССИФИКАЦИЯ
КОРПУС ИСТОЧНИКОВ
КОМПАРАТИВНОЕ ИСТОЧНИКОВЕДЕНИЕ
ИСТОЧНИКОВЕДЕНИЕ ИСТОРИОГРАФИИ
КОГНИТИВНАЯ ИСТОРИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36632
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25468768
SCOPUS ID: 85008695706
WOS ID: WOS:000367473200016
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2015.4.138
Sponsorship: Исследование поддержано программой 211 Правительства Российской Федерации, соглашение № 02.A03.21.0006. Supported by Act 211 Government of the Russian Federation, agreement № 02.A03.21.0006.
Origin: Quaestio Rossica. 2015. № 4
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_4_2015_16.pdf266,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.