Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36492
Title: «Гипсовые часовые». Скульптура Урала 1930-х гг.: поиск психологизма
Other Titles: Plaster Sentries. 1930s Ural Sculpture: In Search of Psychologism
Authors: Алексеев, Е. П.
Alekseev, E. P.
Issue Date: 2015
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Алексеев Е. П. «Гипсовые часовые». Скульптура Урала 1930-х гг.: поиск психологизма / Е. П. Алексеев // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2015. — № 4 (145). — С. 56-70.
Abstract: В статье рассматриваются скульптурные объекты: монументально-декоративные, парковые, а также «временные сооружения» агитационного характера, появившиеся на Урале в 1930-х гг. и объединенные мотивом «вооруженной охраны». Автор, отталкиваясь от призыва И. Д. Шадра сделать советскую скульптуру «образцом глубокого психологизма», анализирует, насколько удалось решить подобную задачу на практике. Крупные мастера эпохи добивались психологизма, выходя за установленные соцреалистические рамки, тем самым подчеркивая их отрицательную роль в развитии искусства. Но порой и художники-самоучки, не имевшие надлежащего профессионального уровня и искренне желавшие следовать нормам социалистического реализма, невольно демонстрировали в своих творениях своеобразный психологизм.
The article considers a number of sculptural objects, namely, decorative monuments, park monuments, as well as temporary sculptures meant for agitation that appeared in the 1930s Urals and were united by the motif of “armed guards”. Referring to I. D. Shadr’s call to make Soviet sculpture a model of profound psychologism, the author attempts to determine whether this task was successfully implemented. The eminent masters of the epoch attained psychologism by means of crossing the existing social realist boundaries, thus emphasizing their negative role for the development of art. However, at times self-made artists that did not have the required professional skills and sincerely followed the norms of socialist realism unwillingly happened to demonstrate certain psychologism in their works too.
Keywords: СОВЕТСКАЯ СКУЛЬПТУРА 1930-Х ГГ.
ИСКУССТВО УРАЛА ХХ В.
СОЦРЕАЛИЗМ
ПСИХОЛОГИЗМ В ИСКУССТВЕ
ШАДР И. Д.
КАМБАРОВ И. А.
SOVIET SCULPTURE OF THE 1930S
20TH CENTURY URAL ART
SOCIALIST REALISM
PSYCHOLOGISM IN ART
SHADR I. D.
KAMBAROV I. A.
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36492
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25294519
ISSN: 2227-2283
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2015. № 4 (145)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2015-145-05.pdf7,62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.