Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/24390
Title: | Строительная деятельность Марка Агриппы в древнем Риме |
Other Titles: | Marcus Agrippa’s Building Activity in Ancient Rome |
Authors: | Таривердиева, С. Э. Tariverdiyeva, S. E. |
Issue Date: | 2014 |
Citation: | Таривердиева С. Э. Строительная деятельность Марка Агриппы в древнем Риме / С. Э. Таривердиева // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2014. — № 1 (124). — С. 6-25. |
Abstract: | Рассматривается идеологическое значение общественных построек и сооружений Марка Агриппы в Риме, который отремонтировал все римские акведуки и построил новые, а также возвел на Марсовом поле огромный комплекс различных сооружений, чем полностью его преобразил. Основной идеологической целью
этого строительства было прославление принцепса, его рода, а позднее режима
принципата, что наиболее ярко видно на примере Пантеона. Но по сравнению с постройками Августа проекты Агриппы носят более бытовой и практический характер или предназначены для развлечения и отдыха плебса, что позволяло привлечь к новому режиму симпатии этого слоя, тогда как целевой аудиторией Августа являлось скорее высшее сословие. В строительной политике Агриппа занимал почетное второе место после Августа, однако третьего места в этой сфере
и не предполагалось. The author examines the ideological significance of public buildings and constructions of Marcus Agrippa in Rome, who restored all the Roman aqueducts and built new ones as well as erected a huge complex of buildings in the Campus Martius thereby completely changing its face. The main ideological purpose of the building was to glorify the princeps, his family, and at a later stage the principate regime, which is most clearly reflected in the Pantheon. But if compared with the buildings of Augustus, Agrippa’s projects were of a more practical nature and meant for the plebs’ entertainment and rest. All these were created to instill a positive attitude towards the new regime as Augustus’ primary audience was the upper classes. In terms of building, Agrippa was second greatest ruler after Augustus, there being no third place meant for the sphere in question. |
Keywords: | MARCUS AGRIPPA OCTAVIANUS AUGUSTUS CAMPUS MARTIUS IDEOLOGY OF PRINCIPATE AQUEDUCTS AGRIPPAS’ THERMAE PANTHEON SAEPTA JULIA МАРК АГРИППА ОКТАВИАН АВГУСТ МАРСОВО ПОЛЕ ИДЕОЛОГИЯ ПРИНЦИПАТА АКВЕДУКИ ТЕРМЫ АГРИППЫ ПАНТЕОН СЕПТА ЮЛИЯ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/24390 |
ISSN: | 2227-2283 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2014. № 1 (124) |
Appears in Collections: | Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iurg-2014-124-01.pdf | 912,42 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.