Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/142596
Title: | Доктринальные и дисциплинарные наставления духовенства в книгоиздательской практике Московского печатного двора XVII в. |
Other Titles: | Doctrinal and Disciplinary Education of the Clergy in the Publishing Practice of the Moscow Print Yard in the 17th Century |
Authors: | Savelyeva, N. Савельева, Н. В. |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Савельева Н. В. Доктринальные и дисциплинарные наставления духовенства в книгоиздательской практике Московского печатного двора XVII в. / Н. В. Савельева // Quaestio Rossica. — 2025. — Т. 13, № 1. — С. 21-42. |
Abstract: | Анализируется процесс формирования московской традиции доктринального просвещения и дисциплинарного наставления клириков, который связан с издательской политикой Печатного двора середины – конца XVII в. За этим процессом стояли лица, осуществлявшие руководство московским книгоиздательством и непосредственно участвовавшие в подготовке новых книг, от патриарха Иосифа, Стефана Внифантьева и работавших с ними справщиков до патриарха Иоакима и Евфимия Чудовского. Цель исследования – продемонстрировать общность поисков путей религиозного просвещения клира через публикацию учительных и служебных книг в середине – конце XVII в. Материалом послужили изданные и готовившиеся к публикации на Печатном дворе книги, в которые включались тексты, адресованные церковнослужителям. По содержанию это либо образцы катехизического просвещения и морально-этического назидания клириков, либо служебные регламентации, акцентирующие роль священника в понимании и точности исполнения церковного правила и в конечном итоге – в становлении спасительного пути каждого прихожанина: «Альфа и Омега» (1647–1652), «Поучение святительское новопоставленному иерею» (1649), «Известие учительное» (1699), служебники и требники (1646–1699). Все новые тексты, независимо от времени и конкретных обстоятельств введения их в московские книги, объединяли единство замысла и обращение создателей к посредничеству югозападнорусской книжной традиции в формировании основанного на обладании свободным знанием московского богословия и его воплощении в служебной практике. Отмечается особое значение вышедшего в 1646 г. Требника киевского митрополита Петра Могилы. Книга послужила источником для московских публикаций. Анализ новых текстов в составе не только учительных и канонических сборников, но и богослужебных книг позволил установить извлечения из этого компендиума в московских изданиях середины XVII в., выпущенных под патронажем Стефана Внифантьева. Выявлены прямые параллели к содержанию и композиции, а также дословные совпадения в цитации этого источника между дисциплинарно-учительными текстами и поучением клирикам, созданным Евфимием Чудовским. Исследование представленных материалов позволило сделать заключение о единстве и непрерывности линии дисциплинарного и доктринального просвещения клира через апелляцию к соседней духовно и конфессионально близкой традиции, несмотря на все особенности ее формирования. На каждом этапе этого движения возникали вопросы легитимности вероисповедных практик и обеспечивавших эти практики служебных текстов, изданных в украинских и белорусских типографиях. Но эти вопросы искусно снимались как носителями этой традиции, так и московскими проводниками югозападнорусской религиозной культуры, которые стремились найти убедительные и подчас компромиссные способы доведения нового материала до читателей. This article analyses the process underlying the formation of the Moscow tradition of doctrinal and disciplinary education of the clergy, which is associated with the publishing policy of the Print Yard in the mid- to late seventeenth century. Behind this process were the people who managed Moscow book publishing and directly participated in the preparation of new books, from Patriarch Joseph, Stefan Vnifantiev and the editors who worked with them, to Patriarch Joachim and Evfimy Chudovsky. The purpose of the study is to demonstrate the common search for ways of religious education of the clergy through the publication of teaching and service books in the mid- to late seventeenth century. The study refers to books published and prepared for publication at the Print Yard. In terms of content, these are either creations of catechetical education and moral and ethical edification of the clergy, or service regulations emphasising the role of priests in determining and accurately forming church rules and, ultimately, in establishing the saving path of each parishioner: Alpha and Omega (1647–1652), Pouchenie svyatitel’skoe novopostavlennomu iereyu (Precepts of the Prelate to a Newly Ordained Priest) (1649), Izvestie uchitel’noe (Teaching Notice) (1699), and service and prayer books (1646–1699). Regardless of the time and specific circumstances of their introduction into Moscow books, all new texts were characterised by the unity of the concept and the creators’ appeal to the mediation of the southwestern Russian book tradition in the formation of a new Moscow theology based on the possession of free knowledge and its embodiment in service practice. The author highlights the special significance of the Trebnik (prayer book) of the Kyiv Metropolitan Peter Mogila published in 1646. The book served as a source for Moscow publications. An analysis of new texts in not only didactic and canonical collections but also liturgical books makes it possible to establish extracts from this compendium in Moscow publications of the midseventeenth century, issued under the patronage of Stefan Vnifantiev, which has never been done previously. Additionally, the author reveals direct parallels in content and composition, as well as verbatim coincidences in quotations of this source between disciplinary and didactic texts and the instruction to the clergy created by Evfimy Chudovsky. The study of the presented materials helps draw a general conclusion about the unity and continuity of the line of disciplinary and doctrinal education of the clergy through an appeal to a neighbouring, spiritually and confessionally close tradition, despite all the peculiarities of its formation. At each stage of this movement, questions of the legitimacy of religious practices and the service texts supporting these practices, published in Ukrainian and Belarusian printing houses, inevitably arose. However, these questions were skilfully removed both by the bearers of this tradition and by the Moscow conductors of the southwestern Russian religious culture, who sought to find convincing and sometimes compromising ways of bringing new material to their readers. |
Keywords: | XVII ВЕК МОСКОВСКИЙ ПЕЧАТНЫЙ ДВОР РЕЛИГИОЗНАЯ КУЛЬТУРА ЦЕРКОВНАЯ ПРАКТИКА БОГОСЛУЖЕБНЫЕ КНИГИ ЮГОЗАПАДНОРУССКАЯ КНИЖНАЯ ТРАДИЦИЯ ПЕТР МОГИЛА 17TH CENTURY MOSCOW PRINT YARD RELIGIOUS CULTURE CHURCH PRACTICE LITURGICAL BOOKS SOUTHWESTERN RUSSIAN BOOK TRADITION PETER MOGILA |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/142596 |
License text: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
RSCI ID: | https://www.elibrary.ru/item.asp?id=80661879 |
ISSN: | 2311-911X 2313-6871 |
DOI: | 10.15826/qr.2025.1.952 |
Origin: | Quaestio Rossica. 2025. Т. 13. № 1 |
Appears in Collections: | Quaestio Rossica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
qr_1_2025_02.pdf | 1,86 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License