Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/142137
Title: Искусственный интеллект в российском высшем образовании: текущее состояние и перспективы развития
Other Titles: Artificial Intelligence in Russian Higher Education: Current State and Development Prospects
Authors: Давыдов, С. Г.
Матвеева, Н. Н.
Адемукова, Н. В.
Вичканова, А. А.
Davydov, S. G.
Matveeva, N. N.
Ademukova, N. V.
Vechkanova, A. A.
Issue Date: 2024
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Искусственный интеллект в российском высшем образовании: текущее состояние и перспективы развития / С. Г. Давыдов, Н. Н. Матвеева, Н. В. Адемукова, А. А. Вичканова // Университетское управление: практика и анализ. — 2024. — Том 28. — № 3. — С. 32-44.
Abstract: Трансформация российского высшего образования в условиях внедрения технологий искусственного интеллекта (ИИ) - предмет дискуссий, в которых активно участвуют и академические исследователи, и практики. Предлагаемая статья, основанная на кабинетном анализе открытых источников и экспертных интервью, посвящена сильным и слабым сторонам использования ИИ в российских вузах. Рассмотрены основные тенденции внедрения соответствующих технологий, приведены примеры применения ИИ-решений в образовательной сфере, указаны перспективы дальнейшего развития и возникающие риски. В заключении рассматриваются этические и правовые аспекты внедрения ИИ-инноваций. Представленные результаты будут полезны при принятии решений о внедрении ИИ-технологий в учебный, исследовательский и административные процессы университета.
The transformation of Russian higher education in the context of the implementation of artifi cial intelligence (AI) technologies is a subject of ongoing discourse, actively involving both academic researchers and practitioners. The present article, based on a desk analysis of open sources and expert interviews, addresses the strengths and weaknesses associated with the use of AI in Russian universities. It examines the primary trends in the adoption of relevant technologies, provides examples of AI solutions applied in the educational sector, and outlines prospects for further development along with emerging risks. In conclusion, the ethical and legal aspects of the implementation of AI innovations are discussed. The findings presented will be benefi cial for decision-making regarding the integration of AI technologies into the educational, research, and administrative processes of universities.
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/142137
Access: Creative Commons Attribution License
License text: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
RSCI ID: 75173064
ISSN: 1999-6640
1999-6659
DOI: 10.15826/umpa.2024.03.023
Sponsorship: Статья подготовлена в ходе проведения исследования в рамках Программы фундаментальных исследований Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» (НИУ ВШЭ). Разработка, подготовка и проведение интервью было реализовано в рамках проекта АНО «Цифровая экономика»: «Влияние искусственного интеллекта на образование».
The article was prepared during the research conducted within the framework of the Fundamental Research Program of the National Research University Higher School of Economics (HSE). The development, preparation, and conducting of the interviews were carried out as part of the ANO “Digital Economy” project: “The Impact of Artificial Intelligence on Education”.
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2024. Том 28. № 3
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2024_28_3_005.pdf953,23 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons