Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/137939
Title: Всеволод Мейерхольд: авангардист и реформатор театральной культуры
Other Titles: Vsevolod Meyerhold: avant-garde and reformer of theatrical culture
Authors: Кириллова, Н. Б.
Kirillova, N. B.
Issue Date: 2024
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Кириллова Н. Б. Всеволод Мейерхольд: авангардист и реформатор театральной культуры / Н. Б. Кириллова // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2024. — Т. 30, № 3. — С. 107-119.
Abstract: Объект исследования в данной статье — творчество выдающегося деятеля отечественной театральной культуры Всеволода Эмильевича Мейерхольда, 150-летие со дня рождения которого отмечается в 2024 г. Актер и режиссер, педагог и теоретик, он оставил неизгладимый след в истории театрального искусства XX в., поиски и открытия которого стали достоянием не только российской, но и мировой художественной культуры. Рассматривая проблемы эволюции творчества Мейерхольда (от эстетики символизма до театра социальной маски и синтетического театра), автор акцентирует внимание на различных явлениях его художественного наследия, одни из них так и остались экспериментами, а другие послужили основой развития новой театральной системы.
The object of the research in this article is the work of an outstanding figure of Russian theatrical culture Vsevolod Emilevich Meyerhold, whose 150th birthday is celebrated in 2024. An actor and director, teacher and theorist, he left an indelible mark on the history of theatrical art of the XX century, the search and discovery of which became the property of not only Russian, but also world artistic culture. Considering the problems of the evolution of Meyerhold’s work (from the aesthetics of symbolism to the theater of the social mask and synthetic theater), the author focuses on those phenomena of his artistic heritage, some of which remained experiments, while others served as the basis for the development of a new theatrical system.
Keywords: МЕЙЕРХОЛЬД
КУЛЬТУРА СЕРЕБРЯНОГО ВЕКА
АВАНГАРД
ЭСТЕТИКА СИМВОЛИЗМА
ВЫРАЗИТЕЛЬНОСТЬ МАСКИ
УСЛОВНЫЙ ТЕАТР
ТИМ
СИНТЕТИЧЕСКИЙ ТЕАТР
БИОМЕХАНИКА
ТЕАТР СОЦИАЛЬНОЙ МАСКИ
MEYERHOLD
CULTURE OF THE SILVER AGE
AVANT-GARDE
AESTHETICS OF SYMBOLISM
EXPRESSIVENESS OF THE MASK
CONDITIONAL THEATER
TIM
SYNTHETIC THEATER
BIOMECHANICS
THEATER OF THE SOCIAL MASK
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/137939
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=71967648
ISSN: 2227-2275
2587-7151
DOI: 10.15826/izv1.2024.30.3.052
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2024. Т. 30. № 3
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurp-2024-3-10.pdf607,35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.