Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/121691
Title: Первые дни советского театра: драматические свидетельства Станислава Винавера
Other Titles: The First Days of the Soviet Theatre: Stanislav Vinaver’s Dramatic Testimonies
Authors: Ичин, К.
Ičin, К.
Issue Date: 2023
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Ичин К. Первые дни советского театра: драматические свидетельства Станислава Винавера / К. Ичин // Quaestio Rossica. — 2023. — Т. 11, № 1. — С. 101-117.
Abstract: Сербский поэт Станислав Винавер был свидетелем Октябрьской революции. В апреле 1917 г. он был направлен в дипломатическую миссию в Россию и пробыл там до осени 1919‑го. По возвращении в Сербию он опубликовал в белградских газетах «Политика» и «Республика», а также в загребском журнале «Критика» разнообразные статьи о России, касавшиеся идеологии, революции, войны, быта, театра, живописи, музыки, которые по форме напоминали драматические сценки, рассказы, репортажи, путевые очерки. В предлагаемом исследовании рассматриваются статьи Винавера, посвященные вопросам театра в большевистской России, в первую очередь Камерного театра и Московского драматического театра. Соображения Винавера о репертуаре и эстетических исканиях двух московских театров толкуются в контексте времени их возникновения и в контексте художественной оценки, которая отнюдь не уступает сегодняшним толкованиям роли Камерного и Московского драматического театров в становлении советского экспериментального театра.
Stanislav Vinaver witnessed October Revolution. In April 1917, he was sent to Russia on a diplomatic mission and stayed there until the autumn of 1919. After returning to Serbia, he published articles about Russia (ideology, revolution, war, life, theatre, art, music) in Politika and Republika, Belgrade daily newspapers, and in Kritika, a Zagreb magazine, which, in their form, resembled dramatic sketches, stories, reports, and travel essays. This paper discusses Vinaver’s articles on theatre issues in Bolshevik Russia, primarily the Kamerny Theatre and the Moscow Drama Theatre. Vinaver’s ideas about the repertoire and aesthetic searches of the two Moscow theatres are interpreted in the context of the time of their emergence, together with the context of artistic assessment, which is by no means inferior to today’s interpretations of the role of the Kamerny and Moscow Drama Theatres in the development of the Soviet experimental theatre.
Keywords: СТАНИСЛАВ ВИНАВЕР
ИСТОРИЯ РУССКОГО ТЕАТРА
ОКТЯБРЬСКАЯ РЕВОЛЮЦИЯ 1917 Г.
СВИДЕТЕЛЬСТВА ОЧЕВИДЦА
STANISLAV VINAVER
HISTORY OF THE RUSSIAN THEATRE
OCTOBER REVOLUTION OF 1917
EYEWITNESS’S ACCOUNT
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/121691
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=50505672
ISSN: 2311-911X
2313-6871
DOI: 10.15826/qr.2023.1.778
Origin: Quaestio Rossica. 2023. Т. 11. № 1
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_1_2023_07.pdf414,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.