Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/117748
Title: The Assessment of Different Types of Attention in Children Using a Computerized Test Battery
Other Titles: Использование компьютеризированной батареи тестов для оценки различных аспектов внимания у детей
Authors: Talalay, I. V.
Талалай, И. В.
Issue Date: 2022
Publisher: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Citation: Talalay I. V. The Assessment of Different Types of Attention in Children Using a Computerized Test Battery / I. V. Talalay // Lurian Journal. — 2022. — Vol. 3. Iss. 1. — P. 29-35.
Abstract: We designed a computerized test battery that was used to assess sustained, selective and divided attention in children aged 8 vs. 9 years. A group of children aged 8.34 ± 0.48 years (n = 30, 14 male, 16 female) and a group of children aged 9.33 ± 0.51 years (n = 42, 21 male, 21 female) participated in the study. The test battery included one simple reaction time task, two divided attention tasks, two sustained attention tasks, and one selective attention task. The analysis of task performance revealed age-related difference in the efficiency of sustained attention: the reactions of 9‑year-old children to target stimuli were significantly faster than the reactions of 8‑year-old children. The computerized battery showed sensitivity to different aspects of attention and might become a useful tool for the neuropsychological assessment of attention in children with and without developmental disorders.
Разработанная компьютеризированная батарея тестов предназначена для исследования длительного (устойчивого), избирательного и распределенного видов внимания у детей. В исследовании приняли участие две группы детей разного возраста: 30 детей в возрасте 8.34 ± 0.48 года (14 мальчиков, 16 девочек) и 42 ребенка в возрасте 9.33 ± 0.51 года (21 мальчик, 21 девочка). Батарея тестов включала один тест на скорость реакции (Simple Reaction Time Task), два теста на распределенное внимание, два теста на непрерывное внимание и один тест на избирательное внимание. Анализ результатов выполнения тестов детьми выявил возрастные различия: время реакции у детей 9–10 лет было значительно ниже, чем у детей 8–9 лет при выполнении монотонных задач, требующих длительного удержания внимания. Разработанная батарея тестов показала «чувствительность» к различным аспектам внимания и может стать полезным диагностическим инструментом для нейропсихолога при оценке внимания у детей с нарушениями и без нарушений развития.
Keywords: SELECTIVE ATTENTION
DIVIDED ATTENTION
SUSTAINED ATTENTION
COMPUTERIZED TEST BATTERY
GO/NOGO
SRT
FLANKER TASK
ИЗБИРАТЕЛЬНОЕ ВНИМАНИЕ
РАСПРЕДЕЛЕННОЕ ВНИМАНИЕ
ДЛИТЕЛЬНОЕ ВНИМАНИЕ
КОМПЬЮТЕРИЗИРОВАННАЯ БАТАРЕЯ ТЕСТОВ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/117748
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=49555216
ISSN: 2712-8040
DOI: 10.15826/Lurian.2022.3.1.2
Origin: Lurian Journal. 2022. Vol. 3. № 1
Appears in Collections:Lurian Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lj-1-2022-03.pdf274,25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.