Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/109064
Title: Психолингвистические методы как основа организации тренингов вербальной креативности
Other Titles: Psycholinguistic Methods as a Basis for Organization of Verbal Creativity Training
Authors: Гридина, Т. А.
Gridina, T. A.
Issue Date: 2022
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Гридина Т. А. Психолингвистические методы как основа организации тренингов вербальной креативности / Т. А. Гридина. — Текст: электронный // Cognitive Neuroscience — 2021 : материалы международного форума, (Екатеринбург, 2–3 декабря 2021 г.). — Екатеринбург : Издательство Уральского университета, 2022. — С. 46-51. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/109064
Abstract: Тематика данной работы вписывается в проблемное поле изучения операциональных механизмов развития вербальной креативности. Характеризуется диагностический и тренинговый потенциал психолингвистических методов, способствующих актуализации и переключению ассоциативных стереотипов речепорождения в нестандартных условиях реализации коммуникативного намерения. Предлагается вариант авторского тренинга, направленного на стимуляцию способности респондентов к использованию эмоционально-экспрессивного и семантического функционала частиц как особого типа дискурсивных слов, проявляющих текстовую компетенцию говорящих.
The topic of this article fits into the problematic field of studying the operational mechanisms of the development of verbal creativity. The diagnostic and training potential of psycholinguistic methods, contributing to the actualization and switching of associative stereotypes of speech production in non-standard conditions for the implementation of communicative intention, is characterized. A variant of the author’s training is proposed, aimed at stimulating the respondents’ ability to use the emotional-expressive and semantic functional of particles as a special type of discursive words that demonstrate the textual competence of speakers.
Keywords: ВЕРБАЛЬНАЯ КРЕАТИВНОСТЬ
ТРЕНИНГ
АССОЦИАТИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ СЛОВА
VERBAL CREATIVITY, TRAINING
WORD ASSOCIATIVE POTENTIAL
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/109064
Conference name: Cognitive Neuroscience — 2021
Conference date: 02.12.2020–03.12.2020
ISBN: 978-5-7996-3441-4
Origin: Cognitive Neuroscience — 2021. — Екатеринбург, 2022
Appears in Collections:Конференции, семинары

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-7996-3441-4_2022_011.pdf128,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.