Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/106566
Title: «Жажда мучения» vs страдание «правды ради»: полемика о старообрядческой жертвенности на переломе эпох
Other Titles: ‘Thirst for Torment’ vs Suffering ‘for Righteousness’: The Polemics of Old Believer Sacrifice at the Turn of the Era
Authors: Попович, А. И.
Popovich, А.
Issue Date: 2021
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Попович А. И. «Жажда мучения» vs страдание «правды ради»: полемика о старообрядческой жертвенности на переломе эпох / А. И. Попович // Quaestio Rossica. — 2021. — Т. 9, № 4. — С. 1259-1277.
Abstract: This article describes Old Believer polemics about sacrifice via selfimmolation and other forms of ‘self-inflicted death’ between the late seventeenth and early eighteenth centuries. The main object of condemnation by the Russian state and church authorities was the Old Believer system of sacralising one’s own sufferings (the creation and distribution of related narratives, appeals to popular religiosity, and the veneration of new martyrs). The author examines Old Believer writings and decrees, admonitions, and texts created by the authorities as parts of one discursive field and concludes that rational methods for combating Old Believer martyrs were consolidated in the Petrine era at the conceptual level in order to preserve the taxable population. Feofan (Prokopovich) offered the most original explanation for the widespread Old Believer veneration of new martyrs by interpreting it as bliss at being ‘persecuted for righteousness’ (1722): this interpretation was the basis for his admonition On the Invalidity of Unauthorised Suffering. The active disciplinary intervention of the authorities in the sacrificial discourse and the misinterpretation of selfsacrifice that spread among the Old Believers led their leaders to speak of piety as an indispensable condition for salvation. The desire of various participants in the discourse to speak on this topic generated, if not to a specific “language”, then a whole set of experiences embodied in genetically different rhetoric.
Описывается полемика о старообрядческой жертвенности конца XVII – начала XVIII в., вызванная многочисленными случаями самосожжений и других вариантов «самогубительной смерти». Основным объектом обличений со стороны российской государственной и церковной власти была система сакрализации староверами собственных страданий: создание и распространение соответствующих нарративов, апелляция к народной религиозности и почитание новомучеников. Рассматривая разножанровые старообрядческие сочинения и созданные властью постановления, увещания и другие тексты, предназначенные для всенародного внимания, как части одного дискурсивного поля, автор приходит к выводу о закреплении в Петровскую эпоху рациональных методов борьбы со старообрядческими мучениками на понятийном уровне в рамках курса на сбережение податного населения. Наиболее оригинальные объяснения «бума» почитания старообрядцами новомучеников были предложены Феофаном Прокоповичем в толковании на блаженство изгнанных «правды ради» (1722), послужившем основой увещания «О недействительности самовольного страдания». Активное дисциплинарное вмешательство власти в жертвенный дискурс и превратное толкование самопожертвования, распространявшееся среди староверов, заставляли их лидеров высказываться о благочестии как непременном условии спасения. Стремление разных участников дискурса высказываться на эту тему породило если не особый язык, то целый набор переживаний, воплощенных в генетически различной риторике.
Keywords: SACRIFICE
MARTYRDOM
SELF-IMMOLATION
ADMONITION
OLD BELIEF
PATRIARCH JOACHIM
FEOFAN PROKOPOVICH
POPULAR RELIGIOSITY
PETRINE ERA
ЖЕРТВЕННОСТЬ
МУЧЕНИЧЕСТВО
САМОСОЖЖЕНИЕ
УВЕЩАНИЕ
СТАРООБРЯДЧЕСТВО
ПАТРИАРХ ИОАКИМ
ФЕОФАН ПРОКОПОВИЧ
НАРОДНАЯ РЕЛИГИОЗНОСТЬ
ПЕТРОВСКАЯ ЭПОХА
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/106566
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=48067707
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2021.4.638
metadata.dc.description.sponsorship: Исследование выполнено при финансовой поддержке гранта Российского научного фонда, проект № 19–18–00186 «“Культура духа” vs “культура разума”: интеллектуалы и власть в Британии и России в эпоху перемен (XVII–XVIII вв.)».
RSCF project card: 19-18-00186
Origin: Quaestio Rossica. 2021. Т. 9. № 4
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_4_2021_07.pdf495,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.