Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/106555
Title: Qualitative and Quantitative Neuropsychological Assessment: A False Dichotomy
Other Titles: Качественная и количественная нейропсихологическая оценка: ложная дихотомия
Authors: Пенья-Казанова, Ж.
Peña-Casanova, Jo.
Issue Date: 2021
Publisher: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Citation: Peña-Casanova Jo. Qualitative and Quantitative Neuropsychological Assessment: A False Dichotomy / Jo. Peña-Casanova // Lurian Journal. — 2021. — Vol. 2. Iss. 3. — P. 139-142.
Abstract: Neuropsychological examination tries to define the state of the mental capacities of patients with brain injury. Traditionally, a dichotomy is established between qualitative and quantitative (psychometric) evaluations. Luria’s qualitative evaluation is frequently opposed to “western” psychometric approaches. After reviewing a series of topics (symptoms due to brain lesions, assessment objectives, functional brain model, complex functional systems, and the metric characteristics of neuropsychological variables), it is concluded that a good neuropsychological assessment requires both quantitative and qualitative approaches.
Нейропсихологическое обследование позволяет определить состояние психических функций при локальных нарушениях головного мозга. Традиционно проводится дихотомия между качественной и количественной (психометрической) оценкой. Качественная оценка А. Лурия часто рассматривается как противоположность «западной» психометрии. После изучения ряда тем (симптомы заболеваний головного мозга, цели оценки, функциональная модель мозга, сложные функциональные системы и метрические характеристики нейропсихологических переменных) был сделан вывод о том, что для хорошей нейропсихологической оценки требуются как качественные, так и количественные методы.
Keywords: NEUROPSYCHOLOGICAL ASSESSMENT
QUALITATIVE NEUROPSYCHOLOGY
QUANTITATIVE NEUROPSYCHOLOGY
НЕЙРОПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ОЦЕНКА
КАЧЕСТВЕННАЯ НЕЙРОПСИХОЛОГИЯ
КОЛИЧЕСТВЕННАЯ НЕЙРОПСИХОЛОГИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/106555
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=47699051
ISSN: 2712-8040
DOI: 10.15826/Lurian.2021.2.3.13
Origin: Lurian Journal. 2021. Vol. 2. № 3
Appears in Collections:Lurian Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lj-3-2021-12.pdf615,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.