Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/66373
Title: Научная школа как точка роста научного знания
Other Titles: Academic School of Thought as a Growth Point of Academic Knowledge
Authors: Красикова, Т. Ю.
Krasikova, T. Yu.
Issue Date: 2018
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Красикова Т. Ю. Научная школа как точка роста научного знания / Т. Ю. Красикова // Университетское управление: практика и анализ. — 2018. — Том 22. — № 1. — С. 51-60.
Abstract: The paper is a conceptual one and reflects the result of one of the stages of the research of regional university development, in particular is structure as the system for knowledge generation and broadcasting. This paper is devoted to the university as the integration of formal and informal associations, which equally affects changes in the higher education and science system. The academic school is viewed not only as a social group united by scientific ties, but also as an economic phenomenon in the system of generating the intellectual capital of the university. The purpose of the paper is to investigate the academic school, what role, in addition to its traditional, it begins to play (or should play) in the changing scientific world. The paper deals with the role of the academic school in the formation of reputational mechanisms in the sphere of higher education, thus, its function as a form of coercion to conscientious publishing activity, in comparison with imperative orders of the university administration, is indicated. Comparative characteristics of academic schools with other scientific communities (single researcher, department, laboratory, research groups) are given. The role of the academic school in the socialization of the scientist is investigated, while both its positive and negative influences are indicated. Some other problems connected with the hypothesis that the scientific structure of the university should be viewed as an integrative form of formal and informal associations (as an academic school) which perform the task not only of a conscientious social elevator but reputation mechanism also because of its objective characteristics. The role of the leader of the academic school is discussed. The conclusion is concerned with an integrated approach to managing the scientific potential of a university.
Данная статья относится к категории концептуальных и отражает результат одного из этапов исследования развития регионального университета, точнее, его системы генерации и транслирования научного знания. В статье применен концептуальный подход к рассмотрению университета как интеграции формальных и неформальных объединений, которые оказывают влияние на изменения в системе образования и науки. Научная школа рассматривается не только как социальная группа, объединенная научными связями, но и как экономический агент в системе генерирования интеллектуального капитала университета. Цель данной работы – исследование научной школы: какую роль, помимо своей традиционной, она начала играть (или должна играть) в меняющейся научной картине мира. Рассмотрена роль научной школы в формировании репутационных механизмов в сфере высшего образования: так, указывается ее функция более мягкой формы принуждения к добросовестной публикационной активности (по сравнению с императивными приказами администрации университета). Приведена сравнительная характеристика научных школ с другими научными сообществами (исследователь-одиночка, кафедра, лаборатория, исследовательская группа). Исследована роль научной школы в социализации ученого, при этом указывается как ее положительное, так и отрицательное влияние. Новизна работы состоит в выдвижении следующей гипотезы: научную структуру университета следует рассматривать как интегративную систему формальных и неформальных объединений (научная школа), которые выполняют задачу добросовестного социального лифта, добросовестного репутационного механизма и пр. в силу своих объективных признаков существования. В статье подробно обсуждается роль научной школы в формировании добросовестного репутационного механизма академического сообщества. На обсуждение вынесен вопрос о роли лидера научной школы. Сделан вывод о необходимости комплексного подхода к управлению научным потенциалом университета / научного учреждения.
Keywords: ACADEMIC SCHOOL OF THOUGHT
THE CONTINUITY OF GENERATIONS
GROWING POINT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
SCIENCE MANAGEMENT
ACADEMIC REPUTATION
НАУЧНАЯ ШКОЛА
ПРЕЕМСТВЕННОСТЬ ПОКОЛЕНИЙ
ТОЧКА РОСТА НАУЧНОГО ЗНАНИЯ
УПРАВЛЕНИЕ НАУКОЙ
АКАДЕМИЧЕСКАЯ РЕПУТАЦИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/66373
ISSN: 1999-6640
DOI: 10.15826/umpa.2018.01.005
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2018. Том 22. № 1
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2018_1_51-60.pdf490,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.