Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/99979
Title: | Театр невесомости Драгана Живадинова |
Other Titles: | Dragan Živadinov's Zero-Gravity Theatre |
Authors: | Ичин, К. Ičin, К. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Ичин К. Театр невесомости Драгана Живадинова / К. Ичин // Quaestio Rossica. — 2021. — Т. 9, № 2. — С. 487-501. |
Abstract: | В статье предпринята попытка осветить затею создания театра невесомости словенского концептуального художника Драгана Живадинова. Для этого автор обращается к русским философским (Н. Федоров, К. Циолковский, А. Чижевский) и художественным источникам (К. Малевич), а также к провидческим исследованиям передвижения во Вселенной словенского ученого Германа Поточника Ноордунга, под влиянием которых формировалось космокинетическое творчество Д. Живадинова. Опираясь на наследие космистов и супрематистов, Д. Живадинов создает свой беспредметный антимиметический театр с пустым, освобожденным от весомости телом актера, которое в конечном итоге должен заменить технологический субститут, с экваториальной орбиты передающий в космос память об актере. Исследуются положения постгравитационного театра, основанные на трех алгоритмах с цифровой памятью об актере – биологическом (запись телесных координат), биографическом (запись профессиональной биографии) и биомехатроническом (запись генетической структуры), которые после смерти актеров будут управляться «умботом» как на сцене, так и в космосе. В центре внимания – спектакль «Биомеханика Ноордунг», осуществленный в стратосфере в самолете «Ил‑76 МДК», в котором вследствие резких перепадов давления во время полета возникало состояние невесомости как репетиция будущего освобождения тела от силы притяжения. В этих условиях актеры могли выступать в состоянии левитации, которая воспринималась как уникальный абстрактный театральный показ. Соединив учение о биомеханике Мейерхольда, задуманное в 1920‑е гг. как система упражнений актера с телом, с исследованиями Ноордунга о гравитации и способах ее преодоления, представленными рисунками вращающейся космической станции, Живадинов осуществил идею театрализации космоса. Этим спектаклем он показал, что абстрактное произведение искусства может стать по-настоящему абстрактным, лишь если оно восторжествует над силой земного притяжения, то есть потеряет свою гравитационную ориентацию и проявит себя в условиях невесомости. This paper aims to discuss the idea of creating a zero-gravity theatre, pioneered by Dragan Živadinov, a Slovenian conceptual artist. In order to do so, the author turns to Russian philosophical (N. Fyodorov, K. Tsiolkovsky, A Chizhevsky) and artistic sources (K. Malevich), as well as the space exploration envisioned by Slovenian scientist Herman Potocnik Noordung, who influenced Živadinov's cosmokinetic art. Resisting the legacy of cosmists and supremacists, Živadinov designs his objectless antimimetic theatre with a void actor, freed from weight and expected to be replaced by a technical substitute, which emits the actor’s memory from near-equatorial orbit. This article examines the foundations of post-gravity theatre, which are based on three algorithms with the digital memory of the actor: biological (recording of body coordinates), biographical (recording of professional biography), and biomechatronic (recording of genetic structure). These will be controlled by the “umbot” both on stage and in space after the death of the actors. The author focuses on the Biomechanics Noordung production, performed in the stratosphere on board an IL‑76 MDK aircraft. Due to sudden free-fall moments, the performers experienced a state of weightlessness, interpreted as a rehearsal for the future liberation of the body from gravity. In conditions which made it possible to create a dozen modes of weightlessness, the actors could perform in a state of levitation, which was perceived as a unique abstract theatrical performance. Combining Meyerhold’s theory of biomechanics, conceived in the 1920s as a system of exercises for the actor’s body, with Noordung’s research on gravity and ways to overcome it, represented by drawings of a rotating space station, Živadinov realised the idea of theatricalising the cosmos. With this performance, Živadinov shows that an abstract work of art can become truly abstract only if it triumphs over gravity, i. e. if it loses its gravitational orientation (up, down, left, right) and manifests itself in zero gravity. |
Keywords: | ДРАГАН ЖИВАДИНОВ ПОСТГРАВИТАЦИОННЫЙ ТЕАТР «НООРДУНГ: 1995–2045» ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ СУБСТИТУТ КУЛЬТУРАЛИЗАЦИЯ КОСМОСА КОСМИЗАЦИЯ ИСКУССТВА DRAGAN ŽIVADINOV POST-GRAVITATIONAL THEATRE NOORDUNG: 1995–2045 TECHNOLOGICAL SUBSTITUTE CULTURALISATION OF COSMOS COSMISATION OF ART |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/99979 |
RSCI ID: | https://www.elibrary.ru/item.asp?id=46261214 |
ISSN: | 2313-6871 2311-911X |
DOI: | 10.15826/qr.2021.2.591 |
Origin: | Quaestio Rossica. 2021. Т. 9. № 2 |
Appears in Collections: | Quaestio Rossica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
qr_2_2021_06.pdf | 393,54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.