Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/97198
Title: | Significance of Activity Theory Concepts for Qualitative Neuropsychology |
Other Titles: | Значение теории деятельности для качественной нейропсихологии |
Authors: | Solovieva, Yu. Quintanar Rojas, L. Соловьева, Ю. Кинтанар Рохас, Л. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Ural Federal University Уральский федеральный университет Издательство Уральского университета |
Citation: | Solovieva Yu. Significance of Activity Theory Concepts for Qualitative Neuropsychology / Yu. Solovieva, Luis Quintanar Rojas // Lurian Journal. — 2021. — Vol. 2. Iss. 1. — P. 21–41. |
Abstract: | The article analyses theoretical and methodological aspects of neuropsychology. Neuropsychology might be considered as a part of neuroscience, but also as the part of psychology. In this last choice, neuropsychology has to conceptualize the ways for studying of psychological process before passing to the level of relation, which exists between psychological processes and brain level in order to identify specific mechanisms or components of psychological processes related to the functioning of special brain zones. Such a study can be based on different general psychological theories. One of the possibilities is historical and cultural approach and activity theory. From the point of view of activity theory approach, brain functional systems might be understood as psycho-physiological dynamic mechanisms of actions and operations fulfilled by a subject. All actions of the subject are always accomplished within the context of one or another cultural activity. Neuropsychological level of analyses might be understood as the elementary functional level of human activity. Neuropsychological analysis might be organized as assessment of actions instead of assessment of isolated functions. The article shows the benefits and significance of activity theory general concept for the field of neuropsychological research and practice of assessment and rehabilitation. The discussion stresses the importance of argumentation of relation between general psychology and neuropsychology. В статье анализируются теоретико-методологические аспекты нейропсихологии. Нейропсихология может рассматриваться как часть нейробиологии и как часть психологии. Как часть психологии нейропсихология сначала должна концептуализировать пути изучения психологического процесса, а затем перейти к анализу взаимосвязи, которая существует между психологическими процессами и уровнем мозга, чтобы идентифицировать конкретные механизмы или компоненты психологических процессов, связанных с функционированием специальной зоны мозга. Такое исследование может основываться на различных общепсихологических теориях, в частности на теории деятельности. С точки зрения теории деятельности функциональные системы мозга рассматриваются как психофизиологические динамические механизмы действий и операций, выполняемых субъектом. Все действия субъекта всегда совершаются в контексте той или иной культурной деятельности. Нейропсихологический анализ можно понимать как элементарный функциональный уровень человеческой деятельности, представляющий собой оценку действий вместо оценки отдельных функций. В статье оцениваются преимущества и значение общей концепции теории деятельности для нейропсихологических исследований и практики диагностики и реабилитации. Подчеркивается важность аргументации связи между общей психологией и нейропсихологией. |
Keywords: | THEORY OF NEUROPSYCHOLOGY ACTIVITY THEORY CULTURAL AND HISTORICAL PSYCHOLOGY NEUROPSYCHOLOGICAL ASSESSMENT NEUROPSYCHOLOGICAL METHODOLOGY ТЕОРИЯ НЕЙРОПСИХОЛОГИИ ТЕОРИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КУЛЬТУРНО-ИСТОРИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ НЕЙРОПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ОЦЕНКА МЕТОДОЛОГИЯ НЕЙРОПСИХОЛОГИИ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/97198 |
RSCI ID: | https://www.elibrary.ru/item.asp?id=45154513 |
ISSN: | 2712-8040 (print) |
DOI: | 10.15826/Lurian.2021.2.1.2 |
Origin: | Lurian Journal. 2021. Vol. 2. № 1 |
Appears in Collections: | Lurian Journal |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
lj-1-2021-02.pdf | 728,25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.