Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/96956
Title: Promoting Neurocognitive Development in Childhood
Other Titles: Содействие нейрокогнитивному развитию в детском возрасте
Authors: Anauate, C.
Bork, B.
Анауате, К.
Борк, Б.
Issue Date: 2020
Publisher: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Издательство Уральского университета
Citation: Anauate C. Promoting Neurocognitive Development in Childhood / C. Anauate, B. Bork // Lurian Journal. — 2020. — Vol. 1. Iss. 2. — P. 11–29.
Abstract: The main psychological aspects in promoting holistic health are related to attention, care and love within the relations. It all starts in early childhood when important bonds are built between parents and child. This bond will constitute this baby as a human being who will internalize the world as it is presented to him transforming objectivity into subjectivity. This work is based on the Social Historical theory founded by Luria, Vygotsky and Leontiev, who established that psychology would provide means to acknowledge how a natural process connected to a cultural process can produce the superior mental functions. It uses didactically the principles of mediation and zone of proximal development. Considering that relations are the key for this development of superior mental functions it is important to orientate parents, teachers and community itself so that conditions are provided, with knowledge and conscience, for this development to occur. When you are present in a relation nervous connections are promoted. Results are observed qualitatively focusing that each person is an individual self and that relationships are essential to produce development. Interactions between the brain and the formation of mental functions require the maturity of the nervous system as well as an active process which emphasizes relations of two or more human beings. Therefore, the most important is not what to do but how to do. The brain grows better within a stable environment of support and low levels of stress. Affirms that safe relations are the key to healthy growth of the brain as well as emotional regulation that stimulates learning and adaptation to reality.
Основными психологическими факторами, способствующими комплексному здоровью, являются внимание, забота и любовь близких людей. Формирование основ здоровья начинается в раннем детстве, когда закладывается связь между родителями и ребенком. Эта связь формирует ребенка как личность; ребенок видит мир глазами близких ему людей, превращая объективную реальность в субъективную. В основе данной статьи лежит социально-историческая теория, разработанная А. Р. Лурия, Л. С. Выготским и А. Н. Леонтьевым; они установили, что психология предоставляет средства для понимания того, как естественные процессы в совокупности с культурными могут порождать высшие психические функции. Дидактическими основаниями являются принципы опосредствования и зоны ближайшего развития. Изучение взаимоотношений является ключевым фактором для развития высших психических функций у ребенка; необходимо профессионально и грамотно скоординировать взаимоотношения между родителями, учителями и обществом таким образом, чтобы сформировать условия для этого развития. Когда человек находится во взаимоотношениях, формируются его нервные связи. В статье дается качественный анализ результатов исследования, акцент делается на индивидуальность каждого человека и на то, что взаимоотношения необходимы для развития. Основой установления связей между мозгом и формированием психических функций является зрелость нервной системы и активный процесс, который включает в себя взаимоотношения между двумя и более людьми. Соответственно, наиболее важным представляется не то, что нужно делать, а как это нужно делать. Мозг формируется лучше в условиях стабильной поддержки и низкого уровня стресса, поэтому безопасные взаимоотношения являются залогом здорового развития мозга и эмоциональной регуляции, которая стимулирует развитие познавательной способности и адаптации к действительности.
Keywords: RELATIONSHIP
BOND
DEVELOPMENT
PSYCHOLOGY
CHILDREN
ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT
BRAIN
LEARNING DISABILITIES
SOCIAL HISTORICAL THEORY
ВЗАИМООТНОШЕНИЕ
СВЯЗЬ
РАЗВИТИЕ
ПСИХОЛОГИЯ
ДЕТИ
ЗОНА БЛИЖАЙШЕГО РАЗВИТИЯ
МОЗГ
НАРУШЕНИЯ ОБУЧАЕМОСТИ
СОЦИАЛЬНО-ИСТОРИЧЕСКАЯ ТЕОРИЯ
URI: http://hdl.handle.net/10995/96956
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44842904
ISSN: 2712-8040 (print)
DOI: 10.15826/Lurian.2020.1.2.2
Origin: Lurian Journal. 2020. Vol. 1. № 2
Appears in Collections:Lurian Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lj-2-2020-02.pdf972,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.