Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/95181
Title: | Концепт «ресентимент» как перспективный теоретический ресурс анализа протестов против оскорбительного искусства |
Other Titles: | The Concept of ‘Ressentiment’ as a Promising Theoretical Resource for the Analysis of Protests against Offensive Art |
Authors: | Гомес, К.-Д. Круглова, Т. А. Gomes, K.-D. Kruglova, T. A. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Ural Federal University Уральский федеральный университет |
Citation: | Гомес К.-Д. Концепт «ресентимент» как перспективный теоретический ресурс анализа протестов против оскорбительного искусства / К.-Д. Гомес, Т. А. Круглова // Koinon. — 2020. — Т. 1, № 1–2. — С. 104-124. |
Abstract: | The interest of the authors in the problem of confl icts around art, has become a constant and integral characteristic of present-day culture motivated their studying of ressentiment. The dominant discourse of protests against contemporary art is the discourse of offensiveness. The article describes several difficulties in studying the phenomenon of offence, which are in the sphere of social psychology, ethics, and philosophy of art. We suggest a hypothesis about the possibility of a common ground for conflicts that include the discourse of offensiveness: we propose to look for the source of an offence not in a work of art, but in the state of the recipients, their value attitudes, and the actions arising from them. As an auspicious theoretical resource, we put forward the concept of ressentiment widely used in philosophy and social sciences, is put. The article tracked the history of philosophical refl ection on ressentiment from F. Nietzsche and M. Scheler to the beginning of the 21st century. We also highlighted the complexity and semantic ambiguity of the notion. A distinction between moral and sociо-political resentment as positive values and ressentiment as a destructive state is made. A comparative analysis of the concepts of ressentiment disclosed its social and existential foundations (“ontological ressentiment”), its role as an active and primary motivator of protest actions of a subject who feels offended. Ontological ressentiment generates an attitude toward an artistic event as a source of offence. The cultural field, charged with ressentiment, seeks and finds various objects for its active outlet, and the art world becomes an attractive platform for the effective manifestation of this value attitude. The characteristics of “ontological ressentiment” revealed enabled one to explain the reactions and actions of the public, effectively protesting against contemporary art. The article also outlines the prospects of applying the theory of ontological ressentiment to the analysis of cases in the field of art. Исследование ресентимента авторами статьи мотивировано интересом к проблеме конфликтов вокруг искусства, которые стали постоянной и неотъемлемой характеристикой современной культуры. Доминирующий дискурс протестов против современного искусства — дискурс оскорбительности. В статье описывается ряд трудностей изучения феномена оскорбленности, находящихся в плоскости социальной психологии, этики и философии искусства. Выдвигается гипотеза о возможности общего основания конфликтов, включающих в себя дискурс оскорбительности: исток оскорбленности предлагается искать не в художественном произведении, а в состоянии реципиентов, их ценностных установках и вытекающих из них действиях. В качестве перспективного теоретического ресурса выдвигается концепт ресентимента, широко используемый в философии и социальных науках. В статье прослежена история философской рефлексии понятия ресентимента от Ф. Ницше и М. Шелера до начала XXI в. Показана сложность и семантическая неоднозначность концепта. Проведено разграничение морального и социально-политического негодования как позитивных ценностей от ресентимента как деструктивного состояния. Сравнительный анализ концепций ресентимента выявил его социально-бытийные основания («онтологический ресентимент»), его роль как активного и первичного мотиватора протестных действий субъекта, чувствующего себя оскорбленным. Онтологический ресентимент генерирует установку на художественное событие как источник оскорбления. Культурное поле, заряженное ресентиментом, ищет и находит для своего активного выхода различные объекты, и мир искусства становится привлекательной платформой для действенного проявления этой ценностной установки. Выявленные характеристики «онтологического ресентимента» позволяют объяснить реакции и действия публики, аффективно протестующей против современного искусства. Намечены перспективы применения теории онтологического ресентимента к анализу кейсов в сфере искусства. |
Keywords: | PHENOMENON OF RESSENTIMENT F. NIETZSCHE’S THEORY OF MORALITY M. SCHELER’S THEORY OF RESSENTIMENT MORAL RESENTMENT THE DISCOURSE OF OFFENSIVENESS BEING OFFENDED BY ART ФЕНОМЕН РЕСЕНТИМЕНТА ТЕОРИЯ МОРАЛИ Ф. НИЦШЕ ТЕОРИЯ РЕСЕНТИМЕНТА М. ШЕЛЕРА МОРАЛЬНОЕ НЕГОДОВАНИЕ ДИСКУРС ОСКОРБИТЕЛЬНОСТИ ОСКОРБЛЕНИЕ ИСКУССТВОМ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/95181 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=48514509 |
DOI: | 10.15826/koinon.2020.01.1–2.005 |
Origin: | Koinon. 2020. Т. 1. № 1-2 |
Appears in Collections: | KOINON |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
k_1-2_2020_16.pdf | 370,98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.