Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/86550
Title: Профориентационная работа со школьниками с РАС в виртуальной реальности : магистерская диссертация
Other Titles: The potential of virtual reality in career guidance for schoolchildren with autistic spectrum disorders
Authors: Валиева, Э. Р.
Valieva, E. R.
metadata.dc.contributor.advisor: Токарская, Л. В.
Tokarskaya, L. V.
Issue Date: 2020
Publisher: б. и.
Citation: Валиева Э. Р. Профориентационная работа со школьниками с РАС в виртуальной реальности : магистерская диссертация / Э. Р. Валиева ; Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, Уральский гуманитарный институт , Кафедра педагогики и психологии образования. — Екатеринбург, 2020. — 95 c. — Библиогр.: с. 86-95 (81 назв.).
Abstract: Current work is focused on the development of a project of a career guidance complex using virtual reality for schoolchildren with autism spectrum disorders (ASD). Various issues related to the subject were highlighted in the work. One of such is the inconsistency of current career guidance methods with current and future labor markets. Another problem is the lack of accessible career guidance techniques for people with health limitations, and in particular with ASD. Current work also underlines the lack of effective assistance to people with disabilities and with ASD in their professional self-determination, despite the allocation of state quotas for vacancies for people with health limitations. In the course of the work, a detailed analysis of various domestic and foreign literature on the stated problems was carried out, and a draft career guidance methodology using virtual reality for schoolchildren with ASD was developed. In the future, it is planned to continue work on the project of a career guidance complex. And, although the project is complex, resource-consuming, and long-term, its implementation can be a step towards solving the problems of career guidance for people with autism spectrum disorders and, in general, the problems of their inclusion in public life.
Работа посвящена созданию проекта профориентационного комплекса с использованием виртуальной реальности для школьников с расстройствами аутистического спектра (РАС). В работе были освящены такие проблемы как несоответствие использующихся в настоящее время методов профориентации современному и будущему рынкам труда; отсутствие доступных профориентационных методик для лиц с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ), и в частности – с РАС; а также отсутствие эффективной помощи лицам с ОВЗ, и с РАС – в частности, в их профессиональном самоопределении, несмотря на выделение государственных квот на вакансии для лиц с ОВЗ. В ходе работы был проведён подробный анализ различной отечественной и зарубежной литературы по заявленным проблемам, а также был разработан проект профориентационной методики с использованием виртуальной реальности для школьников с РАС. В дальнейшем планируется продолжить работу над проектом профориентационного комплекса. И, не смотря на то, что проект является сложным, ресурсозатратным и долгосрочным, его реализация может стать шагом в сторону решения проблем профориентации лиц с расстройствами аутистического спектра и в целом проблем их включённости в общественную жизнь.
Keywords: MASTER'S THESIS
AUTISM SPECTRUM DISORDERS
AUTISM
ASD
VIRTUAL REALITY
CAREER GUIDANCE
SCHOOLCHILDREN WITH ASD
INCLUSION
МАГИСТЕРСКАЯ ДИССЕРТАЦИЯ
РАССТРОЙСТВА АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА
АУТИЗМ
РАС
ВИРТУАЛЬНАЯ РЕАЛЬНОСТЬ
ПРОФОРИЕНТАЦИЯ
ШКОЛЬНИКИ С РАС
ИНКЛЮЗИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/86550
Access: Предоставлено автором на условиях простой неисключительной лицензии
License text: http://elar.urfu.ru/handle/10995/31613
Appears in Collections:Магистерские диссертации

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
m_th_e.r.valieva_2020.pdf1,64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.