Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/86105
Title: | CULTURAL AND LINGUISTIC HETEROGENEITY IN THE MIRROR OF BOLLYWOOD |
Other Titles: | Культурная и лингвистическая гетерогенность в зеркале Болливуда |
Authors: | Рана, Ш. Rana, S. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Рана Ш. Культурная и лингвистическая гетерогенность в зеркале Болливуда / Ш. Рана. — Текст : непосредственный // Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий : материалы VI Международной научно-практической конференции (Екатеринбург, 27-28 апреля 2020 г.) : в двух томах. — Издательство Уральского университета : Екатеринбург , 2020. — Т. 2. — С. 133-138. |
Abstract: | Indian civilization is a special case of multi- and intra-cultural variability. The uniqueness of the situation is multi-dimensional, being grounded on mythological and logical transfor-mations in the early developments. Nevertheless, actual Indian culture that institutionalizes public communications in the global world has a lot to say humanity in the processes of informational transformations. Our methodology consists in qualitative comparative analysis of the iconic, exemplary and successful Indian movies that are bright innovative events in modern audiovisual arts; the comparison is framed by two big movie markets, namely, the Indian and Russian (including the late soviet period) in the last half a century. Our arguments start with descriptive characteristics of essential features of Indian cultural mentality that support the Bollywood phenomenon; then we move to the analysis of Indian films as cultural cases, and finally we offer the specter of opportunities coming with the actual developments in Bollywood movie production and promotion in India and beyond, accentuating the modern Russia context. Индийская цивилизация представляет собой особый случай мульти- и внутрикультурной изменчивости. Уникальность ситуации многомерна, поскольку она основана на мифологических и логических трансформациях. Методология исследования заключается в качественном сравнительном анализе знаковых и успешных индийских фильмов, являющихся яркими инновационными событиями в современном аудиовизуальном искусстве. Сравнение ограничено двумя крупными кинорынками, а именно Индийским и Российским (включая позднесоветский период) за последние полвека. В статье выделяются существенные черты Индийского культурного менталитета, которые поддерживают болливудский феномен; анализируются индийские фильмы как культурные кейсы, и, наконец, предлагается спектр возможностей, связанных с реальными событиями в производстве и продвижении болливудских фильмов в Индии и за ее пределами, акцентируя внимание на контексте современной России. |
Keywords: | КУЛЬТУРНЫЕ ВАРИАЦИИ ИНДИЙСКИЙ МУЛЬТИКУЛЬТУРАЛИЗМ ЯЗЫК КУЛЬТУРЫ БОЛЛИВУД В РОССИИ ФЕНОМЕН СОВРЕМЕННОГО КИНО CULTURAL VARIATIONS INDIAN MULTI-CULTURALISM THE LANGUAGE OF CULTURE BOLLYWOOD IN RUSSIA THE PHENOMENON OF MODERN CINEMA |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/86105 |
Conference name: | VI Международная научно-практическая конференция «Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий» |
Conference date: | 27.04.2020-28.04.2020 |
ISBN: | 978-5-7996-3052-2 978-5-7996-3054-6 (Т. 2) |
Origin: | Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий. Т. 2. — Екатеринбург, 2020 |
Appears in Collections: | Конференции, семинары, сборники |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
978-5-7996-3054-6_2020_030.pdf | 209,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.