Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/85228
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБратищенко, В. В.ru
dc.contributor.authorBratischenko, V. V.en
dc.date.accessioned2020-06-21T17:44:30Z-
dc.date.available2020-06-21T17:44:30Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationБратищенко В. В. Измерение сформированности компетенций студентов по данным текущей успеваемости / В. В. Братищенко. — Текст : непосредственный // Университетское управление: практика и анализ. — 2019. — Том 23. — № 3. — С. 69-78.ru
dc.identifier.issn1999-6640-
dc.identifier.issn1999-6659-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10995/85228-
dc.description.abstractThe article studies methods for measuring the degree of students’ competencies formation according to their academic progress. The problem of measuring the formation of competencies is related to the requirements of educational standards. To solve this problem, new methods and technologies of pedagogical measurement are needed, which complement traditional ways to assess training materials. The results of applying the proposed methods in the whole university are analyzed. Students’ marks are proposed as a tool for measuring the development of competences. Each mark is associated with a certain competence. The results of measuring the formation of one competence within different disciplines are combined via accumulating all the marks in a single database with the help of appropriate information technologies. The basis of this technology is a unified description of curricula and evaluation tools for all disciplines and types of students’ learning activities. The proposed method and technology of accounting allows us to collect students’ marks referring to every different competence, and on this basis to offer a way of measuring a competence formation. To solve the methodological problems, the competence passports have been automatically constructed within each educational programme. The information technology for recording marks and attendance form the basis for monitoring the process of competencies formation, the operational management of students and teachers. The introduction of the proposed methods and technologies leads to the appearance of information tools for measuring the formation of students’ competences, for monitoring compliance with the requirements of educational standards, and for managing changes in teaching methods and assessment procedures. The proposed method is new, as it links each pedagogical measurement with the appropriate competence and applies information technologies for solving the tasks of managing the learning process.en
dc.description.abstractСтатья содержит исследование методов измерения сформированности компетенций студентов по данным текущей успеваемости. Проблема измерения сформированности компетенций связана с требованиями образовательных стандартов. Для решения этой проблемы нужны новые методы и технологии педагогических измерений, дополняющие традиционные оценки освоения учебных материалов. Анализируются результаты применения предлагаемых методов в масштабе вуза. Для измерения сформированности компетенций предложено использовать оценки текущей успеваемости. Для этого каждая оценка связывается с некоторой компетенцией. Объединение результатов измерений сформированности одной компетенции при изучении разных дисциплин реализовано путем накопления всех оценок в единой базе данных с помощью соответствующих информационных технологий. Основой этой технологии является унифицированное описание учебных планов и оценочных средств по всем дисциплинам и видам учебной деятельности студентов. Предложенная методика и технология учета позволили собрать оценки студента по каждой компетенции и на этой основе предложить измерение сформированности компетенции. Для решенияметодических задач реализовано автоматизированное построение паспортов компетенций в рамках каждой образовательной программы. Информационная технология учета текущей успеваемости и посещаемости легла в основу мониторинга процесса формирования компетенций, оперативного управления работой студентов и преподавателей. Внедрение предложенных методов и технологий привело к появлению информационных средств измерения сформированности компетенций студентов, контроля выполнения требований образовательных стандартов, управления изменениями в методиках преподавания и процедурах оценивания. Новизна предлагаемого метода заключается в связывании каждого педагогического измерения с соответствующей компетенцией и применении информационных технологий для решения задач управления процессом обучения.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Уральского университетаru
dc.relation.ispartofУниверситетское управление: практика и анализ. 2019. Том 23. № 3ru
dc.rightsCreative Commons Attribution Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectCOMPETENCEen
dc.subjectCOMPETENCE MEASURINGen
dc.subjectCOMPETENCE PASSPORTen
dc.subjectINFORMATION SYSTEM FOR MANAGING CURRENT ACADEMIC PROGRESSen
dc.subjectEDUCATIONAL PROCESS MANAGEMENTen
dc.subjectКОМПЕТЕНЦИЯru
dc.subjectИЗМЕРЕНИЕ СФОРМИРОВАННОСТИ КОМПЕТЕНЦИИru
dc.subjectПАСПОРТ КОМПЕТЕНЦИИru
dc.subjectИНФОРМАЦИОННАЯ СИСТЕМА УПРАВЛЕНИЯ ТЕКУЩЕЙ УСПЕВАЕМОСТЬЮru
dc.subjectУПРАВЛЕНИЕ УЧЕБНЫМ ПРОЦЕССОМru
dc.titleИзмерение сформированности компетенций студентов по данным текущей успеваемостиru
dc.title.alternativeMeasuring Students’ Competences with the Help of Academic Progressen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.doi10.15826/umpa.2019.03.020-
local.description.firstpage69-
local.description.lastpage78-
local.issue3-
local.volume23-
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2019_3_69-78.pdf1,14 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons