Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/85184
Title: Система оценки качества научных исследований в странах Европы
Other Titles: Evaluation Methods for R&D in European 3 Countries
Authors: Кириченко, И. В.
Шелюбская, Н. В.
Kirichenko, I. V.
Shelyubskaya, N. V.
Issue Date: 2019
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Кириченко И. В. Система оценки качества научных исследований в странах Европы / И. В. Кириченко, Н. В. Шелюбская. — Текст : непосредственный // Университетское управление: практика и анализ. — 2019. — Том 23. — № 4. — С. 9-20.
Abstract: The paper is a case study of the experience of developing and using systems for evaluating the quality and effectiveness of scientific research within British, Dutch and Finnish universities and other fundamental scientific centers. The article aims at showing key organizational and methodical approaches for assessing the effectiveness of research in Western European countries against the background of the ensuing discussion about the role of quantitative and peer review methods in analyzing research results. Descriptive, historical and comparative methods are used. The assessments of quality and the state of research in the selected group of countries are found to be based mainly on the complexity and ambiguity of scientific pursuit and, consequently, on understanding that the evaluation of research effectiveness should be multidimensional and complex, that it should rest on expert quality assessment and quantitative (scientometric and bibliometric) indicators, the latter not to be dominant, but to serve as an advantage to expert judgment. The article gives new detailed and more complete (than the analogical works) analysis of the systems and criteria for assessing the quality of research together with the factors underlying their evolution in the three European countries with highly developed national scientific systems. There is shown the formation of modern evaluation systems in accordance with the needs for the development of scientific potential and with the need to strengthen its competitiveness on the international arena. This made it possible to draw valid conclusions about the essential general features of the assessment systems and about their adaptation to national characteristics, and to formulate recommendations on using the experience of Western European countries to improve the practice of evaluating research activities in Russian universities and research institutes. The results of the work may as well be of interest to researchers, university professors, postgraduates, students, and also to all those interested in topical issues of developing the science of science.
Статья представляет собой кейсы, раскрывающие опыт разработки и практики применения систем оценки качества и эффективности научных исследований университетских и других центров фундаментальной науки Великобритании, Нидерландов и Финляндии. Цель статьи – показать основные подходы к организации и методам оценки результативности научно-исследовательских работ в странах Западной Европы с высоким научным потенциалом на фоне развернувшейся дискуссии о роли количественных и экспертных методов при анализе отдачи в научной сфере. В работе применены описательный, исторический и сравнительный методы исследования. Определено, что оценки качества и состояния научных исследований в выбранной группе стран по большей части опираются на понимание сложности и неоднозначности научного поиска, следовательно, и того, что оценка эффективности исследований должна быть многоаспектной и комплексной, основываться как на экспертных, качественных оценках, так и на количественных (наукометрических и библиометрических) показателях, причем последние не должны быть доминирующими, а должны служить подспорьем для вынесения экспертного суждения. Новизна статьи состоит в детальном и более полном, по сравнению с аналогичными работами, анализе систем и критериев оценки качества исследований, факторов, лежащих в основе их эволюции в трех европейских странах с высокоразвитыми национальными научными системами. Показано становление современных систем оценки в соответствии с потребностями развития научного потенциала и необходимостью укрепления его конкурентоспособности на мировой арене. Это позволило сделать обоснованные выводы о сущностных общих чертах систем оценок и их адаптации к национальным особенностям, сформулировать рекомендации по использованию опыта западноевропейских стран для совершенствования практики оценки научно-исследовательской деятельности в университетах и НИИ России. Результаты работы также могут представлять интерес для научных работников, преподавателей вузов, аспирантов, студентов и всех интересующихся актуальными вопросами развития науковедения.
Keywords: EVALUATION METHODS
R&D QUALITY
EFFECTIVENESS
BIBLIOMETRICS
PEER REVIEW
МЕТОДЫ ОЦЕНКИ
КАЧЕСТВО ИССЛЕДОВАНИЙ
РЕЗУЛЬТАТИВНОСТЬ
БИБЛИОМЕТРИЯ
ЭКСПЕРТИЗА
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/85184
Access: Creative Commons Attribution License
License text: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
ISSN: 1999-6640
1999-6659
DOI: 10.15826/umpa.2019.04.025
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2019. Том 23. № 4
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2019_4_9-20.pdf618,69 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons