Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/80863
Title: Детский иллюстрированный журнал: контент-стратегии и технологии
Other Titles: Children’s Illustrated Magazine: Content Strategies and Technologies
Authors: Макаренко, Е. Ю.
Makarenko, E. Yu.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Макаренко Е. Ю. Детский иллюстрированный журнал: контент-стратегии и технологии / Е. Ю. Макаренко. — Текст : непосредственный // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2020. — Т. 26, № 1 (195). — С. 60-73.
Abstract: Исследование актуализирует потребность изучения процесса социализации подрастающего поколения с использованием детских СМИ. Раскрывается значимость медиапроцессов в освоении детьми современного мира, его традиций и инноваций в контексте отечественных детских иллюстрированных журналов, важность разработки оптимальных концепций этих изданий с учетом особенностей детской психологии и восприятия. Анализируются равнозначные системные факторы оптимизации детских журналов, взаимосвязь детских изданий с такими актуальными явлениями, как детский медиабренд и маркетинг, обеспечивающими медиапубличность процессов социализации подрастающего поколения. Показывается, что информационные ресурсы детских СМИ, основной целью которых является обеспечение условий создания единой концепции и публичности, призваны динамично вбирать в себя обновляемый в процессе социального творчества интеллектуальный потенциал общества, обеспечивающий потребности социализации подрастающего поколения.
The study actualizes the need to study the process of socialization of the younger generation using children’s media. The author reveals the importance of media processes in children’s development of the modern world, its traditions and innovations in the context of national children’s illustrated magazines, the importance of developing optimal concepts of these publications taking into account the peculiarities of children’s psychology and perception. The article analyzes the equivalent system factors for optimizing children’s magazines, the relationship of children’s publications with such relevant phenomena as children’s media brand and marketing, which ensure the media publicity of the processes of socialization of the younger generation. It is shown that the information resources of children’s media, which main goal is to provide conditions for creating a unifi ed concept and publicity, are designed to absorb dynamically the intellectual potential of society, updated in the process of social creativity. This, in turns, provides the needs of socialization of the younger generation.
Keywords: ДЕТСКИЕ ИЛЛЮСТРИРОВАННЫЕ ЖУРНАЛЫ
ВИЗУАЛИЗАЦИЯ
МЕДИАКАРТИНА МИРА
СОЦИАЛИЗАЦИЯ
ИНФОРМАЦИОННЫЙ ПОТЕНЦИАЛ
CHILDREN’S ILLUSTRATED MAGAZINES
TYPOLOGICAL STRUCTURE
VISUALIZATION
SOCIALIZATION
INFORMATION POTENTIAL
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/80863
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42642832
ISSN: 2587-7151
2227-2275
DOI: 10.15826/izv1.2020.26.1.007
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2020. Т. 26. № 1 (195)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurp-2020-195-07.pdf501,39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.