Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/79705
Title: Английский перволичный роман-воспоминание ХХ в. в свете теории памяти Анри Бергсона
Other Titles: English 20th-Century First-Person Memory Novel and Henri Bergson’s Theory of Memory
Authors: Авраменко, И. А.
Avramenko, I. A.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Авраменко И. А. Английский перволичный роман-воспоминание ХХ в. в свете теории памяти Анри Бергсона / И. А. Авраменко // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2019. — Т. 21, № 4 (193). — С. 105-120.
Abstract: В статье сквозь призму идей Анри Бергсона о памяти, прошлом и настоящем рассматривается развитие английского романа. Обращение к философской концепции объясняется необходимостью создать историко-поэтологическую модель жанра романа-воспоминания, по мнению автора статьи, очень характерного для литературы ХХ в. в целом и для английской литературы в частности. Поскольку влияние Бергсона на английскую литературу первой трети ХХ в. изучено достаточно полно, материалом данного исследования послужили восемь романов и один двенадцатитомный романный цикл, опубликованные английскими писателями в период с 1930-х по 1990-е гг. Мы также ограничили себя романами, написанными от первого лица, как более показательными образцами жанра. В статье продемонстрировано, как в своем развитии английский роман все полнее осваивает идеи о памяти как синтезе прошлого и настоящего и о прогрессивном движении памяти от прошлого к настоящему, а не только наоборот. Бергсоновское понимание памяти и временн􁌂х планов позволяет полнее оценить роль композиционного построения романов, отношения между нарратором, персонажем и наррататором, идейно-тематический и стилистический уровни произведений. Мы обнаружили, что в романах-воспоминаниях 1930–1950-х гг. композиция способствует четкому размежеванию между прошлым и настоящим, а вспоминающий нарратор дистанцируется от вспоминаемого персонажа и обретает приоритетную позицию. В романах второй половины века границы между прошлым, настоящим и будущим становятся все более относительными; иерархические отношения между нарратором и персонажем также релятивизируются; система повествовательных и грамматических времен, описывающая ситуацию воспоминания, становится более гетерогенной.
In this article, the development of the English novel is viewed through the prism of Henri Bergson’s ideas on memory, the past and the present. A turn to the French philosopher’s system is explained by the necessity to design a historical and poetological model for the genre of memory novel, which, in the author’s opinion, is very typical of 20th-century literature in general and of English literature in particular. As the influence of Bergson on the British literature of the 1900s–1920s is well-studied, the author focuses on the subsequent period. The article analyses eight novels and a twelve-volume cycle of novels written between the 1930s and 1990s. The scope of the research is also limited to first-person novels which the author considers to be more representative for the genre. He aims to prove that in its evolution, the English first-person memory novel comes closer to Bergson’s ideas of memory being the synthesis of the past and the present and of progressive movement of memory directed from the past to the present — not only the other way round. Such understanding of memory and the temporal planes explains the composition of the novels, the relations between the narrator, character and narratee, the problems, ideas and style of the authors under investigation. It is established that it is very characteristic of the memory novels of the 1930s, 1940s, and 1950s (George Orwell, Evelyn Waugh, Anthony Powell) to compositionally separate the past and the present, giving ontological priority to one of the time planes (but not to both) and also to strictly distinguish between the narrating and the narrated selves, giving the leading role to the former. In the novels of the second half (William Golding, Iris Murdoch) and especially of the end of the century (Kazuo Ishiguro, Graham Swift, Hilary Mantel), the boundaries between the past, present, and future in terms of plot and composition become more transparent; the positions of the narrator, character, and narratee are more relativised; the system of narrative and grammatical tenses is more heterogeneous.
Keywords: ПАМЯТЬ
РОМАН-ВОСПОМИНАНИЕ
АНРИ БЕРГСОН
ВРЕМЯ
АНГЛИЙСКИЙ РОМАН ХХ В.
ПЕРВОЛИЧНЫЙ РОМАН
MEMORY
MEMORY NOVEL
HENRI BERGSON
TIME
ENGLISH 20TH-CENTURY NOVEL
FIRST-PERSON NOVEL
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/79705
Access: Creative Commons Attribution License
License text: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42480758
WOS ID: WOS:000512292500007
ISSN: 2587-6929
2227-2283
DOI: 10.15826/izv2.2019.21.4.070
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2019. Т. 21. № 4 (193)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2019-193-07.pdf156,99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons