Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/79550
Title: Информационно-коммуникационные технологии как конкурентное преимущество с точки зрения скандинавской школы конкурентоспособности
Other Titles: Information and Communication Technologies as Competitive Ad vantage (in Terms of Scandinavian School of Competitiveness )
Authors: Строкатов, Д. А.
Strokatov, D. A.
Issue Date: 2019
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Строкатов Д. А. Информационно-коммуникационные технологии как конкурентное преимущество с точки зрения скандинавской школы конкурентоспособности / Д. А. Строкатов // Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. — 2019. — Том 18. — № 1. — С. 27-47.
Abstract: The aim of this article is to determine the role of information and communication technologies as a source of competitive advantages and a factor in improving the competitiveness of small economies in the framework of the Scandinavian school of competitiveness as well as to study the use of the technologies by economic actors to achieve a competitive advantage. The main research method is the analysis of the works of scientists of the Scandinavian school of competitiveness, as well as the collection and systematization of practical examples given in the papers of domestic and foreign researchers. The hypothesis is tested as to whether information and communication technologies can be a source of a long-term competitive advantage for a firm. In the article, analysis of the theories of the Scandinavian school serves is used to show that information and communication technologies can be a source of constant innovation, can optimize the processes of knowledge accumulation and improve staff skills, qualitatively improve interaction between the buyer and the supplier, while the production of information and communication technologies’ goods and services provides a significant increase in the revenue in value chains. Small countries’ adherence to the recommendations of the scientists of the Scandinavian school of competitiveness may partly explain why many small developed countries were able to achieve high rankings in the Network Readiness Index. The author gives and analyzes a number of practical examples of the implementation of information and communication technologies as a competitive advantage of private companies, public entities and individual employees from both developed and developing countries. In conclusion, it is noted that the ideas of the theories of the Scandinavian school of competitiveness may be relevant in the Russian economy. The scientific novelty of this study lies in the fact that information technologies as a competitive advantage were considered in terms of the theories of the Scandinavian school of competitiveness, and a unified approach was proposed for determining the competitiveness of economic subjects in terms of comparing the demand (“value”) for their products (products for firms, services for public entities and skills for employees) by consumers.
Целью данного исследования является определение роли информационно-коммуникационных технологий как источника конкурентного преимущества и фактора повышения конкурентоспособности экономик малых стран, в рамках трудов скандинавской школы конкурентоспособности, а также исследование возможностей использования информационных технологий субъектами экономики для достижения конкурентного преимущества. Основным методом исследования является анализ работ ученых скандинавской школы, а также сбор и систематизация практических примеров, приводимых в трудах отечественных и зарубежных исследователей. Проверяется гипотеза о том, могут ли информационно-коммуникационные технологии служить источником долгосрочного конкурентного преимущества отдельной фирмы. В статье на основе анализа теорий скандинавской школы показано, что информационно-коммуникационные технологии могут являться источником постоянных инноваций, позволяют оптимизировать процессы накопления знаний и улучшения навыков персонала, качественно улучшают взаимодействие по линии «покупатель – поставщик», при этом производство товаров и услуг в сфере информационных технологий обеспечивает значительную прибавку стоимости в цепи производства. Следование малыми странами рекомендациям представителей скандинавской школы конкурентоспособности может частично объяснить, почему множество малых развитых стран смогло занять высокие места в Индексе сетевой готовности. Автором был приведен и проанализирован ряд практических примеров реализации информационно-коммуникационных технологий в качестве конкурентного преимущества частных компаний, учреждений государственного сектора и отдельных специалистов как из развитых, так и развивающихся стран. В заключение отмечается, что выводы теорий скандинавской школы конкурентоспособности могут быть актуальны и в условиях российской экономики. Научная новизна данного исследования заключается в том, что информационные технологии как конкурентное преимущество были рассмотрены с позиций теорий скандинавской школы конкурентоспособности, а также был предложен единый подход для определений конкурентоспособности субъектов экономики в терминах сравнения востребованности («ценности») их продукции (товаров для фирм, услуг для учреждений государственного сектора и навыков для специалистов) конечными потребителями.
Keywords: COMPETITIVE ADVANTAGE
COMPETITIVENESS
SCANDINAVIAN SCHOOL OF COMPETITIVENESS
INFORMATION TECHNOLOGIES
INNOVATIVE TECHNOLOGIES
DIGITAL ECONOMY
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/79550
ISSN: 2412-5725
DOI: 10.15826/vestnik.2019.18.1.002
Origin: Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. — 2019. — № 1
Appears in Collections:Вестник УрФУ. Серия экономика и управление

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_2019_1_004.pdf643,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.