Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/79298
Title: | Библейские сюжеты в коптском искусстве |
Other Titles: | Biblical Scenes in the Coptic Art |
Authors: | Ошарина, О. В. Osharina, O. V. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Ошарина О. В. Библейские сюжеты в коптском искусстве / О. В. Ошарина // Античная древность и средние века. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2019. — Вып. 47. — С. 50-71. |
Abstract: | A number of subjects based on the texts of the Old Testament especially the books of the prophets were widespread in Egypt in the early Christian period as evidenced by the numerous extant monuments. The artist turned to the story of the Prophet Jonah especially often. The theme of new spiritual birth and resurrection was connected with the route of righteous Noah. The testimony of Job about the Resurrection of Christ was the reason why the story of the sufferings became an enduring symbol of Christian Resurrection, For the first time Prophet Daniel’s name is mentioned in the Apostolic Constitutions prayer, where his image was associated with the Christ Resurrection and the triumph of Christian faith. In the history of art, there are few subjects that can be compared with the Old Testament compositions “Sacrifice of Abraham” in their emotional richness and depth. The development of Egypt as the country of monasticism determined the unusual popularity of Patriarch Joseph’s story and its illustration. The monks saw in the biblical patriarch the ideal of devotion and piety, the perfect type of a hermit and an ascetic serving as an example to follow. All these subjects can be interpreted as the images of salvation of the righteous, hope for their future resurrection and the victory over death. Одними из ранних по времени появления на памятниках коптского искусства стали эпизоды из жизни пророков. Именно они говорили о спасении и приходе Мессии, учили внутренней праведности и святости. Часто это было заимствование уже известных иконографических композиций, из которых, путем незначительных изменений, создавались новые. При этом богатая иконография проявляется не количеством представленных тем, а разнообразием деталей. Сцены богородично-христологического цикла появляются на памятниках сравнительно поздно, не ранее VII в. Расцвет связан с композициями, представленными на изделиях слоновой кости, однако, наибольшего распространения библейские сцены достигают в связи с поступлениями евлогий из Святой Земли. Большинство этих изображений заключало в себе идею спасения и воскресения, используя емкие, узнаваемые образы. |
Keywords: | РАННЕХРИСТИАНСКОЕ ИСКУССТВО ЕГИПТА СЦЕНА ВОСКРЕСЕНИЯ ПАЛОМНИЧЕСКИЕ РЕЛИКВИИ ЕВЛОГИИ ИЗ СВЯТОЙ ЗЕМЛИ БИБЛЕЙСКИЕ СЦЕНЫ LATE ANTIQUE ART IN EGYPT SCENES OF RESURRECTION PILGRIM’S RELICS TOKENS FROM THE HOLY LAND BIBLICAL SCENES |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/79298 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=41755490 |
SCOPUS ID: | 85150804413 |
ISSN: | 0320-4472 |
DOI: | 10.15826/adsv.2019.47.004 |
Origin: | Античная древность и средние века. 2019. Вып. 47 |
Appears in Collections: | Античная древность и средние века |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
adsv-47-04.pdf | 9,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.