Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/74402
Title: Дьявольское искушение героя в средневековых памятниках письменности (И. Шпис «Народная книга» и «Повесть о Савве Грудцыне»)
Other Titles: The Diabolical Temptations in the Written Medieval Tradition (“Story of Savva Grydtsyn” and “The Folk Book” by Johann Shpis)
Authors: Казанцев, В. Д.
Kazantsev, V. D.
metadata.dc.contributor.advisor: Соболева, Л. С.
Issue Date: 2019
Publisher: УрФУ
Citation: Казанцев В. Д. Дьявольское искушение героя в средневековых памятниках письменности (И. Шпис «Народная книга» и «Повесть о Савве Грудцыне») / В. Д. Казанцев // INIТIUM. Художественная литература: опыт современного прочтения: сборник статей молодых ученых. — Екатеринбург: УРФУ, 2019. — С. 20-23.
Abstract: Статья посвящена сравнению «дьяволиады» в древнерусской «Повести о Савве Грудцыне» (XVII в.) и в немецкой «Народной книге» И. Шписа (XVI в.). Мотивы вероотступничества и заключения договора с дьяволом, присущие этим памятникам средневековой литературы, при несомненном сходстве обнаруживают существенные отличия, обусловленные культурно-национальной спецификой текстов.
The article is devoted to the comparison of the plots in “The Tale of Savva Grudtsyn” (XVII century) and the German “Folk book” by I. Spies (XVI century). The motives of the apostasy and the concluding a treaty with the devil, which are present in these monuments of the medieval literature, despite of the many similarities reveal significant differences due to the cultural-national specifics of the texts.
Keywords: ЗЛО
ДОГОВОР С ДЬЯВОЛОМ
ГРЕХ
ПОКАЯНИЕ
EVIL
CONTRACT WITH THE DEVIL
SIN
FORGIVENESS
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/74402
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=39190207
Origin: INIТIUM. Художественная литература: опыт современного прочтения. — Екатеринбург, 2019
Appears in Collections:Конференции, семинары, сборники

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
initium_2019_05.pdf738,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.