Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/70341
Title: | «По волнам нашей памяти…»: формирование разномыслия в учебниках истории России (УГТУ-УПИ, начало 1990-х гг.) |
Other Titles: | “On the Waves of Our Memory…”: The Formation of Differences of Opinion in Russian History Textbooks (USTU-UPI, Early 1990s). |
Authors: | Запарий, В. В. Камынин, В. Д. Личман, Б. В. Zapary, V. Kamynin, V. Lichman, B. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Запарий В. В. «По волнам нашей памяти…»: формирование разномыслия в учебниках истории России (УГТУ-УПИ, начало 1990-х гг.) / В. В. Запарий, В. Д. Камынин, Б. В. Личман // Quaestio Rossica. — 2019. — Т. 7, № 1. — С. 23-36. |
Abstract: | During perestroika and the post-perestroika period, teaching the history of Russia was characterised by difficulties of interpretation, which was especially true in technical higher educational establishments. The authors analyse the contribution of Ural historians to the process of teaching history as a multi-conceptual system. The authors share their doubts and arguments about the period in question and describe the process of interaction among the staff of different educational institutions. They refer to concepts from 18th-, 19th-, and 20th-century Russian schools of history, such as V. N. Tatishchev, N. M. Karamzin, S. M. Solovyov, V. O. Klyuchevskoy, M. N. Pokrovsky, L. N. Gumilyov, etc. As to their working hypothesis on the optimality of teaching, they single out several approaches to explaining the historical process. The political preferences of modern historians led to a number of interpretations of the universal historical approach, which perceives history as a unified process of the incremental development of peoples, i. e. liberal, Marxist, and technological. These interpretations were reflected in several textbooks published by the Department of History of USTU-UPI between 1992 and 2002. All of them rely on principles of equally respectful treatment, interpretations of Russian history and their presentation as part of an academic curriculum. В ходе перестройки и в постперестроечный период в преподавании истории России, особенно в негуманитарных вузах, возникли проблемы интерпретации исторического процесса. Авторы анализируют вклад уральских историков в разработку преподавания истории как многоконцептуальной системы, делятся своими сомнениями и рассуждениями той поры, описывают процесс взаимодействия сотрудников разных учебных учреждений. За основу были взяты концепции различных российских исторических школ XIX–XX вв.: В. Н. Татищева, Н. М. Карамзина, С. М. Соловьева, В. О. Ключевского, М. Н. Покровского, Л. Н. Гумилева и др. В качестве рабочей гипотезы оптимальности преподавания были выявлены несколько вариантов подхода к объяснению исторического процесса. Политические предпочтения современных историков привели к различным трактовкам всемирно-исторического подхода, рассматривающего историю как единый процесс прогрессивного развития народов: либеральной, марксистской и технологической. Эти поиски были воплощены в ряде учебников, созданных в 1992–2002 гг. на кафедре истории УГТУ-УПИ. В них методикой донесения материала принимается принцип равно уважительного отношения к разным трактовкам российской истории и ее презентации в учебном процессе. |
Keywords: | HISTORY TEACHING METHODS HISTORY TEXTBOOKS INTERPRETATION OF THE HISTORICAL PROCESS TOLERANCE МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ИСТОРИИ УЧЕБНИКИ ИСТОРИИ ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ИСТОРИЧЕСКОГО ПРОЦЕССА ТОЛЕРАНТНОСТЬ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/70341 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=37296099 |
SCOPUS ID: | 85064804767 |
WOS ID: | WOS:000472133100002 |
ISSN: | 2313-6871 2311-911X |
DOI: | 10.15826/qr.2019.1.360 |
Origin: | Quaestio Rossica. 2019. Т. 7. № 1 |
Appears in Collections: | Quaestio Rossica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
qr_1_2019_02.pdf | 330,79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.