Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/70327
Title: О «яростном экспрессионизме» и прозе с протезами
Other Titles: On “Violent Expressionism” and Prose with Prostheses
Authors: Геллер, Л. М.
Heller, L.
Issue Date: 2019
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Геллер Л. М. О «яростном экспрессионизме» и прозе с протезами / Л. М. Геллер // Quaestio Rossica. — 2019. — Т. 7, № 1. — С. 171-186.
Abstract: Referring to Andrei Platonov’s The Foundation Pit and Happy Moscow, the author considers these two works through the prism of 1920s and 1930s literature and maintains that they display features of expressionism in the way they represent corporality. The writer’s words about the “wonderful and violent” world are a motivating factor in the aspects of his poetics connected with the term “violent expressionism”. First, this applies to the theme of prosthetics considered both by Platonov’s contemporaries (K. Fedin, L. Leonov) and writers of later periods (B. Polevoy, V. Shalamov, A. Zinovyev). Comparative analysis helps the article’s author to prove that representations of bodies with prostheses form a powerful literary topos that transforms social, political, and ideological material and is capable of symbolising the uniqueness or/and fragility of the human body and the vagueness of its borders. Analysing the correlation between prostheses and teratology, representations of disability and the tradition of deformity, realist (social realist) and expressionist concepts, the author concludes that “prose with prostheses” helps us to perceive Russian literature in a new way.
Рассматривая повести Андрея Платонова «Котлован» и «Счастливая Москва» на фоне литературы 1920–1930-х гг., автор констатирует их близость, прежде всего в области репрезентации телесности, к программе экспрессионизма. Слова самого писателя о «прекрасном и яростном» мире мотивируют определение аспектов его поэтики, связанных с термином «яростный экспрессионизм». В первую очередь это относится к тематике протезов, к которой обращаются другие авторы – и современники Платонова (К. Федин, Л. Леонов), и писатели более поздних периодов (Б. Полевой, В. Шаламов, А. Зиновьев). Сопоставительный анализ позволяет установить, что представление тела с протезами работает как мощный литературный топос, преобразующий социальный, политический, идеологический материал, способный символизировать инаковость и/или хрупкость, нечеткость границ человеческого тела. Проанализировав отношения между протезами и тератологией, репрезентациями инвалидности и традицией уродства, реалистической (соцреалистической) и фантастико-экспрессионистской концепциями, автор констатирует, что «проза с протезами» дает возможность бросить новый взгляд на русскую литературу.
Keywords: ANDREI PLATONOV
RUSSIAN PROSE OF THE 1920S–1930S
EXPRESSIONISM
PROSTHETIC CORPORALITY
PROSTHETIC CULTURE
TERATOLOGY
DEFORMITY IN ART
REPRESENTATION OF DISABILITY
АНДРЕЙ ПЛАТОНОВ
РУССКАЯ ПРОЗА 1920–1930-Х ГОДОВ
ЭКСПРЕССИОНИЗМ
ПРОТЕТИЧЕСКАЯ ТЕЛЕСНОСТЬ
ПРОТЕТИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА
ТЕРАТОЛОГИЯ
ЧУДОВИЩНОЕ В ИСКУССТВЕ
РЕПРЕЗЕНТАЦИИ ИНВАЛИДНОСТИ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/70327
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=37296109
SCOPUS ID: 85064812735
WOS ID: WOS:000472133100012
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2019.1.370
Origin: Quaestio Rossica. 2019. Т. 7. № 1
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_1_2019_12.pdf338,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.