Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/68517
Title: Prospects of development of the transnational transport corridor of the northern sea route based on Sabetta sea port
Other Titles: Перспективы развития северного морского пути на базе морского порта Сабетта
Authors: Vukovic, N. A.
Mingaleva, Zh. A.
Mekhrentsev, A. V.
Вукович, Н. А.
Мингалева, Ж. А.
Мехренцев, А. В.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Vukovic N. A. Prospects of development of the transnational transport corridor of the northern sea route based on Sabetta sea port / N. A. Vukovic, Zh. A. Mingaleva, A. V. Mekhrentsev // R-Economy. — 2019. — Vol. 5, Iss. 1. — P. 19–24.
Abstract: The Northern Sea Route (NSR) and the opportunities it offers for international transportation networks is widely discussed not only in academic literature but also by the wider public. The purpose of this article is to analyze the economic and logistical prerequisites for the development of the NSR-based project, its opportunities and threats in the light of Russia’s regional development. The article also focuses on the potential of the sea port of Sabetta, which may be turned into a transnational transport hub. The possibility of development of intermodal terminals is also discussed. The project presented in this article is based on the multimodal transport approach. The methodological framework relies on the method of branches, arbitrary variation in network programming, and graphical modelling. The analysis has shown that in its current state, the transportation network is insufficient and requires further expansion and modernization. The authors conclude that the capacities of Sabetta need to be supplemented with a modern network of railway, river and motor transport. This project may be expected to become a driver for regional development of the Urals and Siberia, create new jobs and attract foreign investment. The results of the study can be used for strategic planning of regional development of Russia’s northern regions.
Северный морской путь (СМП) и его возможности для развития международных транспортных сетей широко обсуждаются не только в научной литературе, но и среди широкой общественности. Целью данной статьи является анализ экономических и логистических предпосылок для развития проекта, основанного на СМП, его возможностей и угроз в свете регионального развития России. В статье также рассматривается потенциал морского порта Сабетта, который может быть превращен в транснациональный транспортный узел. Также обсуждается возможность развития интермодальных терминалов. Проект, представленный в этой статье, основан на мультимодальном транспортном подходе. Методологическая основа опирается на метод ветвей и графическое моделирование. Анализ показал, что в своем нынешнем состоянии транспортная сеть недостаточна и требует дальнейшего расширения и модернизации. Авторы приходят к выводу, что возможности Сабетты необходимо дополнить современной сетью железнодорожного, речного и автомобильного транспорта. Можно ожидать, что этот проект станет драйвером регионального развития Урала и Сибири, создания новых рабочих мест и привлечения иностранных инвестиций. Результаты исследования могут быть использованы для стратегического планирования регионального развития северных регионов России.
Keywords: TRANSNATIONAL TRANSPORT CORRIDOR (TNC)
TRANSNATIONAL TRANSPORT SYSTEM
TRANSPORT CORRIDOR
ARCTIC
NORTHERN SEA ROUTE (NSR)
SABETTA SEA PORT
МЕЖДУНАРОДНЫЙ ТРАНСПОРТНЫЙ КОРИДОР (МТК)
МЕЖДУНАРОДНЫЕ ТРАНСПОРТНО-ЛОГИСТИЧЕСКИЕ СИСТЕМЫ
ТРАНСПОРТНЫЙ КОРИДОР
АРКТИКА
СЕВЕРНЫЙ МОРСКОЙ ПУТЬ
САБЕТТА
URI: http://hdl.handle.net/10995/68517
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=37213755
ISSN: 2412-0731
DOI: 10.15826/recon.2019.5.1.003
metadata.dc.description.sponsorship: The work is carried out based on the task on fulfillment of government contractual work in the field of scientific activities as a part of base portion of the state task of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation to Ural State Forest Engineering University (the No. 26.8660.2017/8.9 “The Research Methodology of Forms of Economic and Technological Reality in the Aspect of Sustainable Forest Management”). Also it was did on the task on fulfillment of government contractual work in the field of scientific activities as a part of base portion of the state task of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation to Perm National Research Polytechnic University (topic No. 26.6884.2017/8.9 “Sustainable development of urban areas and the improvement of the human environment”).
Работы выполняются на основании задания на выполнение государственных договорных работ в области научной деятельности в составе базовой части государственного задания Министерства образования и науки Российской Федерации для Уральского государственного лесотехнического университета (№ 26.8660.2017/8.9 «Методология исследования форм экономической и технологической реальности в аспекте устойчивого лесопользования»). Также было выполнено задание на выполнение государственной договорной работы в области научной деятельности в составе базовой части государственного задания Министерства образования и науки Российской Федерации в Пермский национальный исследовательский политехнический университет (тема № 26.6884.2017/8.9 «Устойчивое развитие городских территорий и улучшение среды обитания человека»).
Origin: R-Economy. 2019. Vol. 5. Iss. 1
Appears in Collections:R-Economy

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
r-economy_2019_v5_1_03.pdf558,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.