Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/68467
Title: Делёзианский подход к проблеме динамической субъективности: случай аутсайдер-арта
Other Titles: The Deleuzian Approach to the Problem of Dynamic Subjectivity: The Outsider Art
Authors: Володина, А. В.
Volodina, A. V.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Володина А. В. Делёзианский подход к проблеме динамической субъективности: случай аутсайдер-арта / А. В. Володина // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2019. — Т. 14, № 1 (185). — С. 167-180.
Abstract: В статье предпринимается попытка создать новый концептуальный аппарат для исследования современного аутсайдер-арта с привлечением ряда понятий эстетики Ж. Делёза. Разработка новых подходов к изучению аутсайдер-арта, следующих тенденциям современной эстетики, является актуальной задачей в силу того, что эта сфера искусства слабо поддается семиотической дешифровке и искусствоведческому сравнительному анализу. Опираясь на концепцию субъективности в философии Ж. Делёза, где на смену понятию субъекта приходит динамическая, не тождественная себе субъективность, автор открывает возможность рассматривать образы аутсайдер-арта как акты «становления» в делёзианской трактовке понятия, сместив фокус исследовательского внимания с произведения как объекта на функционирование образа как процесс. Этот подход позволяет также предложить расширительное понимание знака в аутсайдер-арте и перевернуть бинарную схему «автор/произведение», включив историю автора в область художественного, а зону производства смыслов — в область внехудожественного.
The article attempts to develop a new conceptual and defi nitional approach to outsider art. This approach is based on the ideas introduced by Gilles Deleuze in his aesthetic writings. Nowadays outsider and naïve art studies are in need of new concepts and methods, given that other known approaches such as semiotics and comparative study do not prove effective in this case. The author develops the Deleuzian theory of subjectivity, according to which the notion of a subject is replaced by the dynamic subjectivity. Within this approach, it is possible to analyze the images in outsider art as the acts of “becoming” and shift focus from the object of art to functioning of the image as a process. The article also widens the notion of a sign and hence makes an attempt to reverse the opposition between the author and his/her creation: the personal story of an artist becomes a part of an art imagery while the act of creation of meaning is relocated outside the artistic dimension of the work of art.
Keywords: GILLES DELEUZE
OUTSIDER ART
NAIVE ART
SUBJECT
SUBJECTIVITY
IMAGE
SIGN
BECOMING
ЖИЛЬ ДЕЛЁЗ
АУТСАЙДЕР-АРТ
НАИВНОЕ ИСКУССТВО
СУБЪЕКТ
СУБЪЕКТИВНОСТЬ
ОБРАЗ
ЗНАК
СТАНОВЛЕНИЕ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/68467
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=37335972
ISSN: 2227-2291
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2019. Т. 14. № 1 (185)
Appears in Collections:Tempus et Memoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2019-185-16.pdf525,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.