Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/66450
Title: Оптимальность соотношения стоимости и качества гостиничных услуг в малых городах: анализ положения в России и Германии
Other Titles: Optimality of Relationship of Cost and Quality of Hotel Services in Small Towns: Analysis of the Situation in Russia and Germany
Authors: Молчанова, Т. К.
Бабич, В. А.
Яшалова, Н. Н.
Рубан, Д. А.
Molchanova, T. K.
Babich, V. A.
Yashalova, N. N.
Ruban, D. A.
Issue Date: 2018
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Оптимальность соотношения стоимости и качества гостиничных услуг в малых городах: анализ положения в России и Германии / Т. К. Молчанова, В. А. Бабич, Н. Н. Яшалова, Д. А. Рубан // Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. — 2018. — Том 17. — № 5. — С. 772-797.
Abstract: Socio-economic development of small towns in Russia is a serious problem that can be addressed through growth of the hospitality industry. Launching new hotels would make it possible to increase the number of tourists, as well as to strengthen external economical relationships. However, client satisfaction with the quality of hotel services itself and its relation to the cost of accommodation are important. The aim of the present work is to study the relationship of cost and quality of hotel services in small towns using the case of the Central Federal District of Russia and Hessen in Germany. The working hypothesis implies that the cost of services should increase together with their quality in the optimal case. The methodology of this work includes collection of data on the cost of accommodation and customer evaluations of services in hotels of small towns of the above-mentioned territories, as well as qualitative (graphical) and quantitative (with correlation coefficient) analysis of their relationship. An analysis of prices for accommodation in standard rooms (cost) and client satisfaction scores (perceived quality) at the hotels of small towns of the Central Federal District reveals total absence of their correlation. This appears both at the level of individual collective accommodation facilities and the level of the entire municipal hospitality industry. By contrast, a similar analysis for Hessen in Germany shows a noticeable cost growth along with the improvement of the quality of services, which should be considered the optimal relationship. This proves an assumption that after reaching a certain level of quality, its further growth triggers a progressive increase in the cost of hotel services. The value of the correlation coefficient for cost and quality of services of the hotel industry of the small towns of the Central Federal District (calculated by town) is –0,12, and +0,72 in the case of Hessen. Evidently, pricing at hotels is very chaotic in small towns of Russia. This is determined by the irregularity and non-saturation of the local hotel markets and inherently wrong pricing targets (or the absence of such targets). Market mechanisms can contribute to normalization of the situation, but only in the far future. The practical significance of this work is linked to the detection of a significant problem on organizational and municipal levels and discussion of its possible solutions. Relationship of cost and quality of hotel services in small towns of Germany can be adopted as a target. The authors believe that administrative authorities and professional associations of hoteliers should define the key targets of pricing and encourage entrepreneurs to adhere to them.
Социально-экономическое развитие малых городов России представляет собой серьезную проблему, решению которой может способствовать становление в них индустрии гостеприимства. Создание новых отелей позволит увеличить количество туристов и наладить внешние экономические связи. Однако при этом важное значение имеет удовлетворенность клиентов как самим качеством гостиничных услуг, так и соответствием такового стоимости размещения. Целью настоящей работы является изучение соотношения стоимости и качества гостиничных услуг в малых городах на примере Центрального федерального округа России и земли Гессен в Германии. Рабочая гипотеза заключается в том, что стоимость услуг растет одновременно с их качеством, и такое соотношение является оптимальным. Методика работы заключалась в сборе данных о стоимости размещения и клиентских оценках услуг в гостиницах малых городов вышеуказанных территорий, качественном (графическом) и количественном (с помощью коэффициента корреляции) анализе их соотношения. Анализ цен на проживание в стандартных номерах (стоимость) и клиентских оценок (воспринимаемое качество) гостиниц малых городов Центрального федерального округа выявил их полное несоответствие. Оно проявляется как на уровне отдельных коллективных средств размещения, так и для городского гостиничного хозяйства в целом. Напротив, аналогичный анализ для земли Гессен в Германии показывает хорошо выраженный рост стоимости вместе с увеличением качества услуг, что следует считать оптимальным соотношением. При этом подтверждается идея о том, что после достижения определенного уровня качества дальнейший его рост способствует прогрессивному повышению стоимости гостиничных услуг. Значение коэффициента корреляции для стоимости и качества услуг гостиничного хозяйства малых городов Центрального федерального округа (при расчете по городам) составляет –0,12, а в земле Гессен – +0,72. Представляется, что в России ценовая политика в гостиницах малых городов осуществляется в высшей степени хаотично. Этому способствуют неупорядоченность и ненасыщенность локальных рынков гостиничных услуг, изначально неверно выбираемые ориентиры при формировании ценовой политики на уровне организаций (или вообще отсутствие таковых). Действие рыночных механизмов если и может способствовать нормализации ситуации, то только в отдаленном будущем. Практическая значимость работы определяется тем, что в ней выявлена существенная проблема, требующая внимания на организационном и муниципальном уровнях, а также обсуждаются возможные варианты ее решения. Соотношение стоимости и качества гостиничных услуг в малых городах Германии при этом может считаться ориентиром. Представляется, что административные органы и профессиональные сообщества (ассоциации) отельеров должны определять ключевые ориентиры ценовой политики и стимулировать предпринимателей следовать им.
Keywords: HOSPITALITY INDUSTRY
CORRELATION ANALYSIS
PRICING POLICY
HESSEN
CENTRAL FEDERAL DISTRICT
ИНДУСТРИЯ ГОСТЕПРИИМСТВА
КОРРЕЛЯЦИОННЫЙ АНАЛИЗ
ЦЕНОВАЯ ПОЛИТИКА
ГЕССЕН
ЦЕНТРАЛЬНЫЙ ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ОКРУГ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/66450
ISSN: 2412-5725
DOI: 10.15826/vestnik.2018.17.5.035
Origin: Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. — 2018. — № 5
Appears in Collections:Вестник УрФУ. Серия экономика и управление

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_2018_5_005_.pdf888,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.