Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/65974
Title: | Театральный фестиваль как институция художественной культуры: опыт пермского фестиваля «Пространство режиссуры» |
Other Titles: | Theater Festival as the Institution of Artistic Culture: Lessons Learned from Perm Festival “Space of Stage directing” |
Authors: | Закс, Л. А. Малинина, Е. В. Zaks, L. A. Malinina, E. V. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Закс Л. А. Театральный фестиваль как институция художественной культуры: опыт пермского фестиваля «Пространство режиссуры» / Л. А. Закс, Е. В. Малинина // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2018. — Т. 24, № 4 (180). — С. 145-158. |
Abstract: | В статье дается анализ такого широко распространенного явления современной художественной культуры, как театральные фестивали. Они рассматриваются как художественно-культурная институция. На основе теории культуры и современного институционального подхода обоснована необходимость и правомерность институционального анализа театральных фестивалей. Рассмотрены основные институциональные свойства-характеристики фестивалей: их предметная специфика, идейно-ценностная программа (идеология), хронотоп, субъекты и социокультурные функции. В результате делается обобщающий вывод о значении театральных фестивалей как способов воспроизводства, самосознания и развития театральной (а опосредованно — всей системы) культуры. В заключение анализируется опыт известного российского театрального фестиваля «Пространство режиссуры» (Пермь). The article considers such a widespread phenomenon as theatrical festivals. They are treated as an artistic and cultural institution. Based on theory of culture and the contemporary institutional approach the necessity and propriety of the institutional analysis applied to theatrical festivals are substantiated. The key institutional features of festivals’ characteristics are reviewed: their subject matter’ specificity, idea and value based program (“ideology”), chronotope, subjects and sociocultural functions. As a result, the conclusion about theater festivals’ significance as ways of reproduction, self-awareness and the development of theatrical (and indirectly — of the entire system) culture is drawn. Lastly, lessons learned from the Russian famous theater festival “Space of Stage Directing” are analyzed. |
Keywords: | CULTURE ARTISTIC CULTURE INSTITUTE INSTITUTION INSTITUTIONAL APPROACH FESTIVAL’S PROGRAM (IDEOLOGY) FESTIVAL’S CHRONOTOPE FESTIVAL’S SUBJECTS SOCIOCULTURAL FUNCTIONS OF FESTIVAL FESTIVAL “SPACE OF STAGE DIRECTING” КУЛЬТУРА ХУДОЖЕСТВЕННАЯ КУЛЬТУРА ИНСТИТУТ ИНСТИТУЦИЯ ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫЙ ПОДХОД ПРОГРАММА (ИДЕОЛОГИЯ) ФЕСТИВАЛЯ ХРОНОТОП ФЕСТИВАЛЯ СУБЪЕКТЫ ФЕСТИВАЛЯ СОЦИОКУЛЬТУРНЫЕ ФУНКЦИИ ФЕСТИВАЛЯ ФЕСТИВАЛЬ «ПРОСТРАНСТВО РЕЖИССУРЫ» |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/65974 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=36693244 |
ISSN: | 2587-7151 2227-2275 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2018. Т. 24. № 4 (180) |
Appears in Collections: | Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iurp-2018-180-18.pdf | 1,73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.