Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/62402
Title: Интернационализация образования: концептуальные основы и практический опыт университета Лобачевского
Other Titles: Internationalization of Education: Conceptual Basis and Practical Experience of Lobachevsky University
Authors: Бедный,А. Б.
Bedny,A. B.
Issue Date: 2016
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Бедный А. Б. Интернационализация образования: концептуальные основы и практический опыт университета Лобачевского / А. Б. Бедный // Университетское управление: практика и анализ. — 2016. — № 106 (6). — С. 18-25.
Abstract: We consider the origins and development of the concept of higher education internationalization in the context of globalization processes; the main stages in the concept formation are identified. A substantial increase in the significance of comprehensive internationalization processes for developing and maintaining the international competitiveness of universities in the global knowledge society is demonstrated. Key motives and functions of internationalization are examined. Principal mechanisms for effective internationalization of higher education institutions in modern conditions are described. There is presented a case study of internationalization of National Research Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod, a participant of the «5–100 Program». We characterize the main technologies applied for UNN internationalization in the course of the last twenty-five years, including the role of internationalization in the strategy of university development and management, as well as the mechanisms involved in the internationalization of education, and organization of work with international students. The key results and the prospects for further development of university internationalization processes in the context of enhancing its competitiveness among the world’s leading science and education centers are discussed.
Рассмотрены концептуальные основы интернационализации высшего образования в контексте глобализации. Отмечено существенное повышение значимости процессов всесторонней интернационализации для формирования и поддержания основ международной конкурентоспособности университетов в условиях глобального общества знаний. Обсуждаются ключевые мотивы и формы эффективной интернационализации образования в современных условиях. Представлен кейс интернационализации Национального исследовательского Нижегородского государственного университета им. Н. И. Лобачевского – участника Проекта 5–100. Охарактеризованы основные технологии и этапы интернационализации в ННГУ за последние двадцать пять лет, включая роль интернационализации в стратегии развития и управлении университетом, а также задействованные механизмы интернационализации образования и организации системы работы с иностранными студентами. Выделены ключевые результаты и перспективы дальнейшего развития процессов интернационализации в университете для повышения его конкурентоспособности среди ведущих мировых научных и образовательных центров.
Keywords: INTERNATIONALIZATION
GLOBALIZATION
GLOBAL KNOWLEDGE SOCIETY
COMPETITIVENESS OF THE UNIVERSITY
INTERNATIONAL STUDENTS
ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ
ГЛОБАЛИЗАЦИЯ
ГЛОБАЛЬНОЕ ОБЩЕСТВО ЗНАНИЙ
КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ УНИВЕРСИТЕТА
ИНОСТРАННЫЕ СТУДЕНТЫ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/62402
ISSN: 1999-6640
DOI: 10.15826/umj.2016.106.055
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 106 (6)
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2016_6_18-25.pdf510,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.