Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/61322
Title: Аспирантура и академическая карьера женщин
Other Titles: Postgraduate Study and Womens’ Academic Career
Authors: Kemmet, E. V.
Кеммет, Е. В.
Issue Date: 2018
Publisher: Гуманитарный университет
Citation: Кеммет Е. В. Аспирантура и академическая карьера женщин / Е. В. Кеммет // XXI Уральские социологические чтения. Социальное пространство и время региона: проблемы устойчивого развития : материалы Международная научно-практическая конференция (Екатеринбург, 15–16 марта 2018 года). — Екатеринбург: Гуманитарный университет, 2018. — С. 504-507.
Abstract: In the modern conditions of the development of the sphere of science and education, the effectiveness of the post-graduate studies activity as an instrument for the reproduction of higher education personnel is actualized. The results of the survey of post-graduate students, as well as the data of expert interviews, are presented in the research. The results are devoted to the study of the motivation for admission to postgraduate studies, professional plans, as well as the opportunities that the post-graduate school opens. The subjects of the article are women who are studying at the post-graduate school of the Ural Federal University (UrFU), as well as women who have recently graduated from the UrFU graduate school. The presented results of the post-graduate questionnaire and the expert interview of women allow to identify the main results of the study: 1) increase the value of self-realization, but at the same time, the decline in the significance of material values; 2) women are more likely to express interest in learning; 3) when leaving the educational field, the girls start to think more often and understand that they will have difficulty in finding a job; 4) graduate student in the case of non-demand in the labor market gives one more opportunity to gain a foothold in her professional environment; 5) in women, a little more often the desire to gain in the academic environment, to receive the teaching experience; 6) women are more likely to think that postgraduate studies will help them in scientific academic mobility; 7) Graduate graduation is attractive for women in the way that is required as a career development step in a university; 8) According to women, career in the educational environment is more accessible than in the enterprise; 9) women are consciously going to graduate school. The results show that women evaluate post-graduate studies as a career prospect in the academic labor market.
В современных условиях развития сферы науки и образования актуализируется эффективность деятельности аспирантуры как инструмента для воспроизводства кадров высшей квалификации. В рамках исследования представлены результаты опроса аспирантов, а также данные экспертного интервью. Результаты посвящены исследованию мотивации поступления в аспирантуру, профессиональным планам, а также возможностям, которые открывает аспирантура. Объектом исследования статьи являются женщины, обучающиеся в аспирантуре Уральского федерального университета (УрФУ), а также женщины, недавно окончившие аспирантуру УрФУ. Представленные результаты опроса аспирантов и экспертное интервью женщин позволяет выделить основные результаты исследования: 1) повышение ценности самореализации, но при этом падение значимости материальных ценностей; 2) женщины чаще мужчин выражают интерес к обучению; 3) при выходе из образовательного поля, девушки чаще начинают задумываться и понимать, что при поиске работы им придется сложно; 4) аспирантура женщине в случае не востребованности на рынке труда дает еще одну возможность закрепиться в ее профессиональной среде; 5) у женщин чуть чаще встречается желание закрепиться в академической среде, получить опыт преподавания; 6) женщины чаще задумываются о том, что аспирантура поможет им в научной академической мобильности; 7) аспирантура привлекательна для женщин тем, что необходима как ступенька карьерного развития в вузе; 8) по мнению женщин, карьера в образовательной среде доступнее, чем на предприятии; 9) женщины осознанно идут в аспирантуру. Полученные результаты говорят о том, что женщины оценивают аспирантуру как шанс для карьеры на академическом рынке труда.
Keywords: YOUTH
HIGHER EDUCATION
POSTGRADUATE STUDIES
LABOR MOBILITY
МОЛОДЕЖЬ
ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ
АСПИРАНТУРА
ТРУДОВАЯ МОБИЛЬНОСТЬ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/61322
Conference name: Международная научно-практическая конференция «XXI Уральские социологические чтения. Социальное пространство и время региона: проблемы устойчивого развития»
Conference date: 15.03.2018-16.03.2018
ISBN: 978-5-7741-0327-0
Origin: XXI Уральские социологические чтения. Социальное пространство и время региона: проблемы устойчивого развития. — Екатеринбург, 2018
Appears in Collections:Уральские социологические чтения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-7741-0327-0_117.pdf297,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.