Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/61105
Title: | Надо ли забывать про Киевскую Русь (немецкие гимназические учебники истории конца XX в.) |
Other Titles: | Should Kievan Rus’ be Forgotten? (German Gymnasium History Textbooks of the Late 20th Century) |
Authors: | Рюсс, Х. Rüß, Н. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Рюсс Х. Надо ли забывать про Киевскую Русь (немецкие гимназические учебники истории конца XX в.) / Х. Рюсс // Quaestio Rossica. — 2018. — Т. 6, № 2. — С. 581-595. |
Abstract: | It is not irrelevant to wonder about how deeply and consistently the history of the Russian state, which is historically and culturally connected with Germany, is reflected in German gymnasium history books. This article compares the details and quality of information on Early Rus’ presented in the gymnasium textbooks of the FRG between the 1950s and the early 21st century, following the reunification of Germany. The information they contain corresponds to the course of the school reform, big politics, and publication traditions. The author demonstrates that since the late 20th century, the information field connected with the history of Kievan Rus’ has become so narrow that some textbooks do not mention this mediaeval state at all. According to the author, this is wrong for a number of reasons. Firstly, it leads to Old Rus’’s and, consequently, Russia’s separation from the history of Europe, which, in turn, exacerbates the cultural and political separation of the nations. Secondly, the mediaeval history of the three peoples whose origins are connected with Kievan Rus’ play a decisive role in education, as they demonstrate the genesis and evolution of ethnic consciousness. Вопрос о том, насколько подробно и последовательно сведения об истории Российского государства, исторически и культурно связанного с Германией, даются в современных немецких гимназических учебниках истории, отнюдь не праздный. В статье сравниваются объем и качество сведений о ранней истории Руси, излагавшейся в гимназических учебниках ФРГ начиная с 1950-х гг. и до начала XX в. в уже объединенной Германии. Представленная в них информация соотносится с направлением школьной реформы, большой политикой и издательскими традициями. Показано, что с конца XX в. информационное поле, касающееся истории Киевской Руси, настолько сузилось, что из некоторых учебников исчезло само упоминание о существовании этого средневекового государства. Между тем, по мнению автора, это в корне неправильно по нескольким причинам. Во-первых, это способствует отделению Древней Руси, а, соответственно, и России в сознании людей от истории Европы, усиливая тем самым культурное и политическое разделение народов. Во-вторых, средневековая история трех народов, корни которых связаны с Киевской Русью, имеет определяющее значение в образовательном плане, раскрывая процессы зарождения и развития этнического самосознания. |
Keywords: | KIEVAN RUS’ GERMAN TEXTBOOKS FOR GYMNASIUMS HISTORY TEACHING METHODS FRG КИЕВСКАЯ РУСЬ НЕМЕЦКИЕ УЧЕБНИКИ ДЛЯ ГИМНАЗИЙ МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ИСТОРИИ ФРГ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/61105 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=35431428 |
SCOPUS ID: | 85049553642 |
WOS ID: | WOS:000456116400017 |
ISSN: | 2313-6871 2311-911X |
DOI: | 10.15826/qr.2018.2.314 |
Origin: | Quaestio Rossica. 2018. Т. 6. № 2 |
Appears in Collections: | Quaestio Rossica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
qr_2_2018_17.pdf | 348,75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.